Derde FT8 expeditiemode test een succes

Stukkie spectrum

Stukkie spectrumDe derde publieke test van de FT8 DXpedition Mode afgelopen 5 mei wordt een succes genoemd. Het doel van de test was om een pile-up voor een zeldzame DXpeditie in FT8 te simuleren waarbij heel veel aanroepende stations ("honden") proberen om een specifiek DXpeditiestation ("Vos") te werken.

 

 

“Een aantal deelnemers en potentiële deelnemers meldden dat de propagatie op zijn zachtst gezegd niet optimaal was,” zei Joe Taylor, K1JT, namens het WSJT ontwikkelteam, dat de testen sponsort. “Desalniettemin kopieerden AA7A, G4WJS, K1JT en K9AN 405 unieke calls van stations die als Hond fungeerden, en tenminste 1 Vos werd door 305 van deze stations gewerkt. Veel Honden werkten twee of drie Vossen. We vinden het jammer als we je niet gewerkt hebben, of als de propagatie niet gunstig voor je was.”

Taylor zegt dat een verandering van de aangekondigde werkfrequentie naar 14.115 MHz nog voor de test begon, noodzakelijk was om RTTY contest activiteiten te vermijden. “Kort na 1400 UTC kwam men erachter dat W1/KH7Z onverwachte problemen had bij het opstarten en niet in staat was om verder te gaan,” voegt hij daar aan toe. Als gevolg daarvan nam W7/KH7Z de taak als Vos over rond 1425 UTC en bleefin de lucht tot 1600. K1JT was de Vos tussen 1600 en 1700 UTC, en G4WJS deed nog een bonusrondje tussen 1710 en 1750 UTC, somt Taylor op.

In eenvoudige bewoording komt het erop neer dat de FT8 DXpedition Mode een DXpeditiestation (Vox) in staat stelt om diverse stations tegelijk te werken, door verschillende “slots” voor elke verbinding te gebruiken. Het nadeel daarvan is dat hoe groter het aantal gelijktijdig gebruikte slots, hoe minder vermogen er beschikbaar is voor elk individueel slot. Taylor zegt dat het verlies 14 dB is voor vijf slots (iets meer dan 2 S-punten).

Taylor zegt dat de opzet van W7/KH7Z vergelijkbaar is met wat gebruikt zal gaan worden tijdens de KH1/KH7Z Baker Island DXpeditie in juni. “We werkten op een manier waarbij de best mogelijke test van de DXpedition Mode software plaatsvond,” zei Taylor. “Met laag vermogen en een eenvoudige antenne opstelling bij K1JT geeft dat een beeld van wat je mag verwachten van KH1/KH7Z als de condities slecht zijn.”


Call Sign         Grid          PEP           Per Slot        Antenna 

W7/KH7Z        DM43        500 W        20 W             three elements

K1JT                FN20         100 W        4 – 9 W         dipole

G4WJS            IO91          400 W        16 W             four elements 


Het WSJT ontwikkelteam zette het aantal verbindingen per uur in een grafiek met intervallen van 5 minuten (zie kaart) zoals gemeten bij W7/KH7Z. Het aantal verbindingen varieerde van 8 tot 33 per 5-minuten interval, ofwel tussen 96 en 396 verbindingen per uur. “Diverse factoren drukten die getallen op een aantal momenten,” zegt Taylor. “De dip bij t = 30 minuten werd veroorzaakt door een herstart gevolgd door een crash van het programma. We hebben de oorzaak gevonden, en deze bug kan gemakkelijk verholpen worden.” 

Taylor zegt dat W7/KH7Z na een uur een beetje zonder honden kwam te zitten, en na 90 minuten had de operator 83% van de genomen stations tenminste 1 keer gewerkt. “Deze test laat zien dat het aantal QSO's per uur dat je kunt maken met de FT8 DXpeditie Mode de 400 per uur aan kan tikken, en dat gemiddelden van 200 per uur makkelijk gehaald kunnen worden met goede condities,” concludeert Taylor.

Hij zegt dat de test het team ook geholpen heeft om “een paar relatief kleine software bugs” te vinden die verholpen moeten worden. Bijvoorbeeld: 1 bug zorgde ervoor dat Honden geen samengestelde calls konden gebruiken, zoals S5/N1YU, VE3GFW/W6 of W1/V47KA, voor het werken van de Vos. “Zonder het te weten verspilde de Vos serieus veel tijd met het proberen om deze stations te werken, waarbij het aantal QSO's per uur flink instortte,” zei Taylor.

Afgezien van de problemen zegt Taylor dat het ontwikkelteam de derde test als “zeer succesvol” beschouwt, en dat het team hoopt om de voor iedereen beschikbare WSJT-X Versie 1.9.0 vrij te geven voor eind mei.

“Hartelijk dank aan iedereen die meegedaan heeft aan de derde publieke test van de FT8 DXpeditie Mode!” zegt Taylor.