Aantal lithium accu’s aan banden

Li-Ion

Li-IonAantal lithium accu’s aan banden

De Amerikaanse overheid legt het aantal mee te nemen reserve accu's dat lithium bevat zoals die bijvoorbeeld in notebooks of laptops (en transceivers?) worden gebruikt aan banden. Bovendien raadt men vliegtuigpassagiers aan om geen lithium ion reserve accu’s of batterijen meer mee te nemen in vliegtuigen als in te checken bagage, maar als handbagage.

 

Dit advies komt omdat zich de afgelopen jaren een aantal gevallen van kortsluiting met lithium-ion accu’s heeft voorgedaan. Het Amerikaanse departement voor transport heeft om de veiligheid voor de passagiers te waarborgen nieuwe richtlijnen uitgevaardigd met betrekking tot het meenemen van reserve accu’s voor notebooks en laptops en andere draagbare apparaten in vliegtuigen. De nieuwe richtlijnen gelden vanaf 1 januari en hebben betrekking op lithium-metaal en lithium-ion accu’s.

Vanaf 1 januari mag een passagier nog maar een beperkte hoeveelheid lithium meenemen tijdens een vlucht. Zo is het verboden om meer dan 2 gram lithium mee te nemen als onderdeel van lithium-metaal batterijen en meer dan 25 gram lithium als onderdeel van lithium-ion batterijen.

Omdat het voor de gemiddelde gebruiker nogal lastig is om vast te stellen hoeveel lithium zijn apparatuur bevat heeft Savetravel.dot.gov uitgerekend wat een en ander concreet inhoud. De berekening die zij hebben gemaakt komt er op neer dat een passagier ongeveer 300 watt uur aan batterijcapaciteit bij zich mag hebben. Zo kan iemand die bijvoorbeeld een laptop met een accu die ongeveer 85 watt uur aan capaciteit heeft één accu in het apparaat meenemen en twee losse reserve accu’s. Met een vierde accu zou hij de hoeveelheid lithium dus pas overschrijden.

Het wordt de passagiers bovendien aangeraden de reserve-accu’s hetzij ieder apart in een afgesloten plastic zak hetzij in de originele fabrieksverpakking mee te nemen.

De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) is heel duidelijk in haar verklaring waarom men tot de maatregelen is gekomen. Zij schrijven: “Door ons uitgevoerde veiligheidstesten hebben bewezen dat de huidige blussystemen in de vrachtruimte aan boord van vliegtuigen een brand die ontstaat als gevolg van kortsluiting met lithium accu’s niet adequaat kunnen blussen.”

Houd hier dus rekening mee als je met accu's op pad gaat in een vliegtuig. Hoewel dit nu alleen voor de Amerikanen lijkt te gelden, is de kans dat andere maatschappijen dit over gaan nemen natuurlijk vrij groot.