Tram zonder bovenleiding
Zowel Amsterdam als Groningen hebben belangstelling voor de ‘bovenleidingloze’ tram van Bombardier. Onlangs presenteerde de tram- en treinenbouwer in het Oost-Duitse Bautzen een tram die geen bovenleiding nodig heeft. Deze Primove krijgt elektriciteit via een inductienetwerk.
Net zoals de accu van een elektrische tandenborstel zonder een fysieke verbinding elektriciteit krijgt van een oplader, zo kan de nieuwe Primove tram van Bombardier contactloos stroom krijgen uit een inductienetwerk. De toevoer van elektrische stroom gebeurt met behulp van ondergrondse kabels; pas als de tram boven de kabel rijdt komt er op dat gedeelte spanning te staan. Opneemspoelen, die zich aan de onderkant van de tram bevinden, zetten het magnetisch veld van de kabel om in elektriciteit. Vervolgens slaat een accu van 250 kW de elektriciteit op. Ook de energie die vrijkomt tijdens het remmen komt in de accu terecht.
De voordelen zijn groot, stelt ’s werelds grootste producent van treinen en trams. Doordat er geen direct contact is, kan roestvorming niet de overdracht bemoeilijken en is er minder onderhoud nodig. Het systeem is veilig en bovendien zou de draadloze verbinding vijf tot zes procent energiezuiniger zijn dan de gangbare elektriciteitsvoorziening met een bovenleiding. Een voordeel is daarnaast dat er een einde komt aan de ‘visuele vervuiling’ van bovenleidingen.
In Bautzen neemt Bombardier momenteel proeven met een tram van dertig meter lengte, die met een maximum snelheid van 40 km/uur rijdt, met hellingen van hooguit zes procent.
Zowel Amsterdam als Groningen hebben belangstelling. Met name Groningen, waar binnenkort het besluit valt over een tramtraject, zou volgens een woordvoerder heel serieus naar deze techniek kijken.
Bombardier verwacht in 2010 de eerste Primove-trams te kunnen leveren. De verwachting is dat op termijn ook metro’s en treinen zonder bovenleiding zouden kunnen rijden. Overigens werken ook het Duitse Siemens en het Franse Alstom aan ‘draadloze’ trams.