Scheeps-APRS

Ship

shipScheeps-APRS

Er zullen weinig amateurs zijn die nooit van APRS hebben gehoord; het systeem waarmee de positie van zenders met behulp van het AX.25 protocol via de ether wordt doorgegeven, en waarmee door de gateways naar internet de positie op kaarten weergegeven wordt. Maar niet iedereen weet dat zo'n systeem ook voor de scheepvaart bestaat.

 

Dit systeem wordt AIS genoemd; Automatic Identification System. Behalve de positie van het schip wordt er nog veel meer informatie doorgegeven, bijvoorbeeld:

  • Scheepsnaam/Call sign/MMSI/IMO nummer
  • Datum en tijd in UTC waarop het bericht samengesteld is
  • Positie WGS84; Latitude/Longitude degrees & minutes
  • Course over ground (grondkoers, COG) in graden
  • Speed over ground (grondsnelheid, SOG) in knopen en 1/10 knopen
  • Bestemming/geschatte tijd van aankomst
  • Actuele diepgang in 1/10 meter
  • Scheepslading (Statische en bestemmingsgerelateerde gegevens)
  • Lengte/Breedte
  • Aantal personen aan boord

Zoals je ziet een schat van informatie. De gegevens zijn – net zoals bij APRS – live te volgen, bijvoorbeeld op deze site . Dat ziet er zo uit:

AIS-map

Als je een beetje met de kaart sleept, en bijvoorbeeld het pad van de Hoek van Holland – Harwich ferry bekijkt, zie je dat de geplotte posities voornamelijk in de buurt van de kust voorkomen. En dat is verklaarbaar, omdat de AIS gegevens – ook weer net als bij APRS – op VHF doorgegeven worden. En dat werkt nou eenmaal niet meer als je een stuk uit de kust ben. De AIS frequenties zijn 161.975 en 162.025MHz, als je het eens direct wil proberen…