Toeteren voor rampen

claxon

claxonToeteren voor rampen

In Duitsland moeten claxons ingezet worden bij rampenmelding. In Nederland worden maandelijks de sirenes getest die de bevolking moeten behoeden voor (natuur)rampen. In Duitsland hebben ze een dergelijk systeem niet, omdat de meeste sirenes na de Koude Oorlog zijn ontmanteld.

 

Halverwege de jaren '90 van de vorige eeuw werden de sirenes vervangen door het SatWaS-waarschuwingssysteem, gebaseerd op satellieten. Het systeem informeert de Duitse bevolking over eventuele rampen via radio en televisie. Dit levert echter een probleem op wanneer mensen hun televisie en radio niet aan hebben staan.

Een recenter ontwikkeld alternatief is het massaal versturen van sms-berichten naar mobiele telefoons in de omgeving van de ramp. Hier speelt echter hetzelfde probleem: wanneer mensen hun mobiele telefoon uit hebben staan, worden zij niet geïnformeerd. Het opnieuw neerzetten van sirenes is natuurlijk een mogelijkheid, maar wel een dure: naar schatting zal dit Duitsland enkele honderden miljoenen euro’s gaan kosten.

Onderzoekers van het Fraunhofer-Institut für Naturwissenschaftlich-Technische Trendanalysen denken de oplossing te hebben gevonden: op afstand bedienbare claxons. Begin dit jaar hebben de onderzoekers de technologie hiervoor gepatenteerd.

Deze technologie is gebaseerd op het eCall (emergency call) noodgevallensysteem dat momenteel in de Europese Unie wordt ingevoerd. Auto’s met het bouwjaar 2009 of later krijgen dit systeem ingebouwd. Het systeem bestaat uit sensoren die vast kunnen stellen of de auto bij een ongeluk is betrokken (bijvoorbeeld door te registreren dat de airbags zijn afgegaan), een GPS-sensor die de locatie van de auto kan vaststellen en een component dat deze informatie door kan geven aan de hulpdiensten.

De Fraunhofer-onderzoekers denken dat deze technologie ook te gebruiken is om de bevolking te waarschuwen bij een ramp, wanneer de auto’s ook nog worden uitgerust met een speciale ontvanger. Alleen de hulpdiensten zouden in staat zijn om het signaal te activeren. Op deze manier kunnen de claxons van alle auto’s waarvan de motor niet gestart is binnen een bepaald gebied op afstand geactiveerd worden. Volgens een van de onderzoekers heeft het claxonsysteem al een positief effect wanneer 14 procent van de auto’s van dit systeem gebruikmaken. De onderzoekers wijzen er wel op dat het systeem het meest effectief is als het als aanvulling op de reeds bestaande SatWaS- en sms-diensten wordt gebruikt.

Het Fraunhofer Gesellschaft heeft een infographic gemaakt die de werking van het claxonsysteem uitlegt.