1000 watt draadloos overgebracht

wirelessbulb

wirelessbulb1000 watt draadloos overgebracht

Het idee van draadloze energie-overdracht is niet nieuw, maar de ontwikkelingen volgen elkaar nu in hoog tempo op. Ik schreef er voor het eerst over in juni 2007 , en in februari dit jaar meldde ik dat Japan tussen 2015 en 2020 draadloze energie wil gaan uitrollen. En Japan lijkt wat dat betreft aardig op schema te liggen.

 

Showa Aircraft Industry Co Ltd heeft een contactloos energie-overdrachtsysteem ontwikkeld dat op basis van inductie werkt. Het bijzondere aan dit systeem is dat het ook werkt wanneer de spoelen vrij ver van elkaar verwijderd zijn (1 meter) of naast elkaar liggen. Het bedrijf toonde op de beurs AT International 2009 in Pacifio Yokohama te Yokohama City, Japan een werkend prototype.

Draadloze kilowattIn een 'standaard' elektromagnetisch inductiesysteem wordt elektrische energie van een primaire naar een secundaire spoel doorgegeven. Hierbij is de te overbruggen afstand beperkt tot zo'n 10 cm en zijn er nogal wat problemen. Zo is een horizontale verplaatsing van de spoelen ten opzichte van elkaar zeer slecht voor de koppeling tussen de spoelen (en dus het rendement) en kan een tussen de spoelen geplaatst object erg warm worden.

Showa Aircraft Industry heeft vanwege patentgerelateerde zaken verder niet uitgelegd hoe hun techniek precies werkt, maar het nieuwe systeem haalt een transmissie-efficientie van enkele tientallen procenten wanneer de spoelen 60 cm uit elkaar zijn geplaatst. Zelfs wanneer de spoelen naast elkaar zijn geplaatst, werkt het systeem nog prima. Het systeem gebruikt bijna dezelfde frequentie als voorheen, maar maakt geen gebruik van een resonantiemethode. De transmissie-efficiëntie van het volledige systeem inclusief de voeding is minder dan 50% omdat er voor de voeding een laboratoriumvoeding is gebruikt.

Het bedrijf demonstreerde een opstelling van tien 100W lampen en twee spoelen die 60 cm van elkaar verwijderd waren. Op de foto is te zien dat een metalen pan tussen de spoelen wordt gehouden. Hiermee werd aangetoond dat objecten tussen de spoelen met de nieuwe techniek niet of nauwelijks opwarmen. De grootte van de spoelen was 50 x 50 cm met een dikte van ongeveer 5 cm.

Showa Aircraft Industry verwacht dat het nieuwe systeem gebruikt zal worden voor het voeden van elektrische vrachtwagens, waarvan de bodem moeilijk omlaag te brengen is. Er is vraag naar het voeden van de hulpmiddelen van vrachtwagens met koelsystemen, bijvoorbeeld wanneer deze geparkeerd staan tijdens laden en lossen.

Meer info