Nieuwe accu-techniek zorgt voor betere accu’s

accu

accuNieuwe accu-techniek zorgt voor betere accu's

Onderzoekers van de universiteit van de Amerikaanse staat Arizona zijn een bedrijf gestart dat als doel heeft nieuwe accu's te ontwikkelen. De accu's zouden ruim tien maal de energiedichtheid van lithiumion-accu's hebben.

 

Het bedrijf, dat door de voormalig universitair medewerkers Fluidic Energy is genoemd, heeft een subsidie van ruim vijf miljoen dollar gekregen om de accu-techniek te ontwikkelen. Met het geld van het Amerikaanse ministerie van energie zouden accu's ontwikkeld kunnen worden die  elektrische auto's van energie kunnen voorzien. Met een energiedichtheid van 900 tot 1600 watt-uur per kilo zouden auto's een reikwijdte van 650 tot 800 kilometer kunnen krijgen, zo becijfert de oprichter van het bedrijf, materiaalwetenschappper Cody Friesen.

De accu's zouden een elf maal hogere energiedichtheid dan lithiumion-accu's hebben, maar zouden tevens een stuk goedkoper te produceren zijn: de accu's van Fluid Energy zouden drie maal goedkoper dan de concurrentie zijn. De accu's, die Metal-Air Ionic Liquid accu's genoemd worden, maken gebruik van ionische vloeistof als elektrolyt in plaats van watergebaseerde elektrolyt. Ionische vloeistoffen zouden bovendien, als bijkomend voordeel, de levensduur van accu's verlengen.

Het gesmolten zout dat in de nieuwe accu's gebruikt wordt zou beter werken dan waterige elektrolyten, aangezien het zout niet zo makkelijk verdampt. Ook zijn op ionische zouten gebaseerde accu's chemisch stabieler en kunnen daarom met materialen overweg die een hogere energiedichtheid dan zink hebben. Normaal gesproken wordt zink in metaal-lucht-batterijen gebruikt als elektrode in het elektrolyt. Het zink wordt door zuurstof uit de lucht geoxideerd, waarbij energie wordt opgewekt.

De vaakgebruikte waterige elektrolyten verdampen echter snel en hebben een relatief lage energiedichtheid, maar zijn wel goedkoop. Fluid Energy zegt een ionische vloeistof te kunnen vinden die goedkoop is en niet verdampt. Welke ionische vloeistof in de Fluid Energy-accu's gebruikt zal worden, wilde Friesen nog niet prijsgeven.