Installeren van transceivers in auto’s

auto

AutoInstalleren van transceivers in auto's

Nadenkertje vandaag in de Engelse media: daar is installatieprocedure FCS1362 van kracht geworden die de installatie van mobiele radio-apparatuur in "land-based vehicles" beschrijft (dus alles wat van de weg gebruikt maakt).

 

FCS1362 vervangt de oude MPT 1362 en het verschil is dat nu aangeraden wordt om alleen een zekering in de plusleiding naar de accu op te nemen met de zekering zo dicht mogelijk bij de accu.

In de instructie MPT 1362 werd aangeraden om zekeringen in zowel de plus- als de minleiding op te nemen.

De Federation of Communication Services UK Code of Practice FCS1362 is te vinden op
http://www.fcs.org.uk/my%20files/fcs_pdfs/codesofpractice/08-05-12%20fcs%201362%20final.pdf

voor als je het echt interessant vindt. Nou zou je zeggen: Waarom een zekering in de massaleiding opnemen? Eén is toch genoeg? Maar dat is maar de vraag…

Nou is het een hypothetische kwestie, maar er is een situatie te bedenken waarbij die zekering wel degelijk zin heeft. Bij apparaten die veel stroom trekken – of om gewoon storing van het boordnet te minimaliseren – wordt de voeding vaak direct van de accu betrokken. De antenne van de transceiver wordt dan op het plaatwerk van het voertuig gemonteerd. Nou komt het wel eens voor dat de massa-aansluiting van de auto, die vaak gevormd wordt door een gevlochten kabel die onder een bout aan het chassis geschroefd wordt, in de loop der jaren gecorrodeerd raakt en slecht(er) kontakt gaat maken. Als het voertuig gestart wordt, loopt de meeste stroom. Dat kan ergens tussen de 100 en 150A liggen. Je kunt je voorstellen dat een minimale weerstand dan al een spanningsval geeft: bij 0,1 Ohm kan de volle accuspanning over deze weerstand staan zonder dat de startmotor gaat draaien. 0,1 Ohm en 120A is immers al 12V…

In dit geval kan er een vereffeningsstroom gaan lopen door de negatieve aansluiting van de transceiver (die immers rechtstreeks op de accu zit), door de antennekabel, de antennevoet en zo naar het chassis. Het behoeft geen uitleg dat in dat geval de printsporen en/of bedrading van de set niet op dit soort stromen berekend zijn en de boel vakkundig in de fik zal gaan. Kortom: indien je je set rechtstreeks uit de accu voedt (dus vanaf de polen, niet met de plus op het verdelerblok en de min aan het chassis) dan is een extra zekering in de min-leiding absoluut aan te raden. Het kan je een hoop reparatiekosten schelen, als het al geen total-loss wordt voor je set.