Redding op zee

WindChild

WindChildRedding op zee

Het Intercontinental Traffic Network (INTERCON), het Maritime Mobile Service Network (MMSN), en het Pacific Seafarers Network (PACSEA) zijn drie amateur radio “netwerken” die bemand worden door vrijwilligers en die bij toerbeurt de radio in de gaten houden tot aan 18 uur per dag, 365 dagen per jaar, op HF 14.300 MHz USB; de HF radio frequentie die door de Amateur Radio Unie Regio's I, II, en III aangewezen is als “Center of Activity” voor noodverkeer in de 20 meter Amateur Radio band.

 

Om ongeveer 10:09 AM EDT, op donderdag 01-04-2010 zond David, KF7GWI, amateur radio operator aan boord van het zeilschip Wind Child een “PAN PAN” bericht uit op 14.300 MHz. De oproep werd gehoord door “netwerk” lid Bill KI4MMZ uit Flagler Beach, Florida. KI4MMZ maakte onmiddellijk contact met KF7GWI en stelde vast dat de positie van het schip in de stille oceaan was (09°-30’N x 126°-47’W), ongeveer 1.400 mijl ten zuidwesten van San Diego, Californie. KF7GWI rapporteerde een medisch noodgeval en vroeg om onmiddellijke assistentie. Om 12:45 UTC had een 57 jaar oud mannelijk lid van de bemanning ernstige verwondingen opgelopen; interne en externe verbrijzeling van zijn keel, extreme vernieling van de tong, en een diepe wond aan de achterzijde van de schedel. De patient had het bewustzijn verloren en was een tijd gestopt met ademen. KI4MMZ nam telefonisch contact op met de USCG Sector Alameda, CA en gaf de details van het ongeval door.

Binnen een paar minuten had de USCG Sector Alameda een chirurg aan de telefoon met KI4MMZ. De chirurg maakte op afstand een inschatting van de conditie van de patient door relevante vragen te stellen; vraag en antwoord ging via de amateur radio “netwerk” relais waarbij KF7GWI antwoord gaf vanaf het zeilschip Wind Child.

De USCG stelde vast dat een Med-Evac missie (Medische Evacuatie) noodzakelijk was en zette snel een complex plan in werking om het gewonde bemanningslid te redden en zo snel mogelijk naar een behandelende instelling te krijgen.

De amateur radio “Netwerken” onderhielden daarna elk uur contact met de Wind Child. Amateur radio operators van het netwerk gaven continu nieuwe informatie over de toestand van de patient en de positie van het vaartuig door aan de USCG en de chirurg zodat de plannen tot aan de laatste minuut aangepast konden worden.

De USCG en de Californische kustwacht, die beiden via het netwerk van amateur radio operators de lange-afstandsverbindingen onderhielden met de Wind Child, slaagden erin om vier Para-Jumpers, tesamen met een opblaasboot, reddings- en overlevingspakketten, af te leveren bij de Wind Child. Via het “AMVERS” alert dat uitgestuurd was door de USCG, was door de netwerk operators al HF radio contact opgenomen met het motorschip Cap Palmerston die haar koers had aangepast en op weg was naar de Wind Child om te assiseren bij de redding.
De uurlijkse communicatie met de Wind Child werd teruggebracht naar een luisterstatus zodra duidelijk werd dat de Para-Jumpers succesvol aan boord van de Wind Child gegaan waren.

De patient en de vier Para-Jumpers werden succesvol overgezet op de Cap Palmerston. Het schip zette daarna koers naar San Diego. Op paaszaterdag werd de Cap Palmerston tegemoet gevlogen door een groep van (2) MH-130 Hercules fixed-wing tankers en (2) HH-60 Hawk helikopters, met het ontmoetingspunt op 500NM ten westen van San Diego, CA.
De helikopters namen de patient en de vier Para-Jumpers aan boord, om ze daarna naar San Diego, CA  te brengen voor verdere medische behandeling.

Complimenten voor David KF7GWI die pas op 5 januari 2010 zijn machtiging haalde, speciaal voor zijn reis met het zeilschip Wind Child; “David vond dat tenminste 1 persoon een machtiging moest hebben, juist voor dit soort noodgevallen!”

Oh ja, nog een laatste puntje, Satelliet telefoon was niet beschikbaar op de plek van het ongeval.

Wil je wat meer weten over de amateur radio netwerken die op 14.300 MHz werken, kijk dan eens op http://14300.net en http://14300.net/windchild.html