Q-Radio stopt met DAB

DAB

DABQ-Radio stopt met DAB

Q Radio, het enige radio station dat uitsluitend in DAB uitzond, is geruisloos uit het DAB netwerk gestapt en richt zich nu op internetradio en digitale TV. Dit wordt gezien als een gevoelige klap voor de toekomst van DAB.

 

Het station, eigendom van Bauer Media, is een spin-off van het populaire music magazine Q en ging vrijdag 21 mei uit de lucht maar is verder te beluisteren via internet en Freeview.

Steve King, regiodirecteur van Bauer Media voor NW en Midlands, zegt: “We blijven ons inzetten voor digitale radio zolang we er zeker van kunnen zijn dat we de juiste formule op het juiste platform op de juiste tijd hebben. Q is een van onze meest succesvolle multi-platform formules en beïnvloedt veel muziekfans via de lucht, op TV, online en via het maandelijkse tijdschrift… Op dit punt van onze ontwikkeling is het duidelijk geworden dat Q Radio het best gediend is door nationale dekking via internet en Freeview.”

De organisatie wilde niet ingaan op verdere vragen over het waarom van het verlaten van het DAB London multiplex netwerk. Maar DAB is een kostbaar platform, waarvan de kosten voor nationale dekking volgens een radio-bobo uitkomen in de buurt van iets meer dan een miljoen euro per jaar terwijl het nog steeds niet het belangrijkste luisterplatform is.

“DAB moet zichzelf nog bewijzen. Ik ben er niet zeker van dat het ooit het grootste deel van de luisteraars in dit land zal bereiken, omdat velen de voorkeur geven aan het internet waar het digitale radio aangaat. Het is duur voor de radio-omroepen om stations voor zowel FM als DAB in de lucht te houden,” zo verklaarde de radio-bobo.

Het luisteren naar digitale radio, waaronder internet, DAB en Digital TV valt, is het laatste jaar met bijna 20% toegenomen en maakt nu 24 procent van alle luisteraars uit, volgens de laatste cijfers van het Rajar (Radio Joint Audience Research).

Het verlies van weer een DAB station zal een klap in het gezicht zijn van Digital Radio UK, de werkgroep die er voor moet zorgen dat iedereen digitaal luistert in het jaar 2015.

Zoals door de vorige regering vastgelegd is in de Digital Economy Act, moet in 2013 50 procent van alle radioluisteraars via digitale platforms luisteren en daarnaast moet het DAB zenderpark dezelfde dekking bieden als nu FM voordat het overzetten naar volledig digitaal mag beginnen – met als doel in 2015 compleet digitaal te gaan.

Ford Ennals, directeur van Digital Radio UK, moet ervoor zorgen dat de radio-industrie die doelstellingen haalt. Maar hij gaf in een interview met The Telegraph al toe dat er nog onvoldoende zenders met uitsluitend DAB zijn om het publiek te vermaken.

Met momenteel slechts acht nationale zenders die uitsluitend digitaal uitzenden, zoals Planet Rock, bevestigt Ennals dat de omroepen tot nu toe niet voldoende aanbod hebben verzorgd. “Er moeten meer uitbreidingen komen van bestaande en geliefde stations,” legt hij uit.

Ennals geeft tevens toe dat de dekking een serieus probleem is. DAB heeft op belangrijke locaties witte vlekken. Hij zegt: “Op dit moment doven sommige signalen elkaar uit in grote steden zoals Londen. De BBC heeft het afgelopen jaar haar aantal zenders verdubbeld – wat de kwaliteit van de zenders voor meer dan een miljoen mensen heeft verbeterd. En de omroepen betalen deze zomer om het signaal in belangrijke gebieden te verbeteren.” Ennals verwacht geen belangrijke verbeteringen in de dekking tot de tweede helft van 2011. Hij wijst er wel op dat 76 procent van de luisteraars die een DAB signaal kunnen ontvangen van mening zijn dat de kwaliteit beter is dan dat van FM, volgens een recent onderzoek.

De andere vraag is hoe de radio-industrie denkt digitale radio's in auto's te krijgen. Ennals zegt dat tegen 2013 alle nieuwe auto's die in de UK verkocht worden, geleverd zullen worden met een digitale radio en dat hij met de auto-industrie en andere partners samenwerkt om tot een goedkope en makkelijke vervanging van de radio's in oudere auto's te komen.

Twee weken geleden lanceerde Absolute Radio een nieuw uitsluitend digitaal station binnen de London DAB multiplex dat Absolute 90s heet.

Bauer Media is eigenaar van vier van de uitsluitend digitale zenders uit de top tien van de UK – inclusief Heat en Smash Hits. Q Radio ging over op DAB in juni 2008.