Autoradio met iTunes

Ford integreert iTunes met autoradio 

 

Ford heeft aangekondigd dat het digitale-radio ontvangers gaat laten samenwerken met iTunes en iPods. Bestuurders kunnen op een 'tag'-knop klikken als ze een nummer op de radio horen en dit later via hun iPod aanschaffen.

Ford claimt de eerste fabrikant te zijn die deze integratie met iTunes aanbiedt. De mogelijkheid om een iPod aan sluiten op de mediasystemen van auto's is er al langer, maar het taggen en aanschaffen van nummers op de radio is nieuw, stelt Ford. De Amerikaanse autofabrikant deed de aankondiging op de CES-elektronicabeurs in Las Vegas.

Het bedrijf heeft de iTunes-mogelijkheden in zijn Sync-boordcomputer gebouwd en levert genoeg geheugen voor 100 getagde nummers; daarna zal het mediasysteem van de auto met een iPod moeten synchroniseren. De integratie is overigens optioneel, en kan vanaf 2011 worden gekozen bij de aanschaf van een nog onbekend aantal auto's van de merken Ford en Lincoln. Het taggen van nummers werkt alleen met digitale radio; is daar op een bepaalde plek geen sterk genoeg signaal van beschikbaar, dan wordt er overgeschakeld op de 'oude' fm- of am-signalen en is er geen iTunes-integratie.

De techniek die wordt gebruikt voor de digitale radiostreams, is hd-radio, de Amerikaanse variant op het in Europa gebruikte dab. Het is niet bekend of er ook een dab-versie van de integratie zal komen. Hd-radio is ontwikkeld door iBiquity en biedt een betere geluidskwaliteit dan dab, dankzij aac-encodering in plaats van mpeg-2. Naast hd-radio kunnen Ford-kopers nu ook beschikken over satellietradio, evenals internetradio, al moet daarvoor wel een smartphone worden gebruikt die in staat is om via bluetooth audiostreams over te brengen