Vliegtuigspotter gearresteerd voor bezit ontvanger

scanner

scannerIn Zuid-Afrika is grote beroering ontstaan na de arrestatie van een vliegtuigspotter in Gauteng. Lokale luchtvaartliefhebbers zijn gewaarschuwd dat ze een radio-amateur examen af moeten leggen als ze in het bezit zijn van een populaire luchtvaartontvanger.

 

Volgens de Zuid-Afrikaanse luchtvaartorganisatie Icasa is er geen specifieke vergunning voor alleen een luchtvaartontvanger; die wordt gelijk gesteld aan een transceiver.

Bij het schuldig bevonden worden aan het bezit van een illegale luchtvaartontvanger wordt een boete van R5000 opgelegd (€471).

Luchtvaartontvangers worden vaak gebruik door vliegtuigspotters en -fotografen. Tot nu toe was er nog niemand veroordeeld voor deze overtreding.

De voorzitter van de Port Elizabeth Amateur Radio Society, Ashley Goosen, heeft de lokale luchtvaartliefhebbers gewaarschuwd dat ze een machtiging moeten hebben om legaal in het bezit te zijn van een luchtvaartontvanger.

Het SA Flyer Magazine heeft recent een lijst met frequenties gepubliceerd waar het grote publiek volgens Icasa naar mag luisteren..

Dat is de AM (middengolf), de commerciële kortegolf banden, de FM band, televisie frequenties en low-power portofoons die op VHF CB frequenties werken – en dus niet de frequenties die bij de luchtvaart in gebruik zijn.

Julian Swift, een werkeloze mechanicien uit Gauteng, werd eerder dit jaar gearresteerd op beschuldiging van overtreding van de Telecommunication Act vanwege het illegale bezit van een luchtvaartontvanger en het beluisteren van diverse radiofrequenties.

Deze zaak heeft in het hele land, maar ook internationaal, grote beroering veroorzaakt.

Swift werd gearresteerd op een parkeerplaats ten zuiden van OR Tambo International Airport.

Guy Leitch, redacteur van SA Flyer magazine en zelf enthousiast vlieger, zei dat de Zuid-Afrikaanse luchtvaartgemeenschap zowel verbijsterd als boos was over de arrestatie en daaropvolgende vervolging.

Volgens Leitch is een van de grootste problemen dat de overheid geen onderscheid lijkt te maken tussen een ontvanger (waarmee je uitsluitend kunt luisteren naar radioverkeer) en een zender (die gebruikt kan worden om de piloten instructies te geven).

“De staat heeft vijf getuigen – inclusief de vrouw die de ontvanger aan Swift verkocht heeft. Ze zijn niet alleen vastbesloten hem te veroordelen, maar om hem volledig kapot te procederen.”

Vorige week heeft de staat de aanklacht tegen Swift uitgebreid met elke frequentie die in zijn scanner geprogrammeerd was.

Leitch zei dat Swift’s advocaat, Schalk van der Sandt, geprotesteerd heeft tegen de continue aanpassingen van de aanklacht. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Tot die tijd dus niet zonder zendvergunning met een luchtvaartontvanger bij een vliegveld in Zuid-Afrika verschijnen…