HamCan

blikje

blikjeVoor de minimalisten onder ons: een HamCan transceiver. Typisch voorbeeld van vernuft: hoe je met twee transistoren een complete CW transceiver in elkaar klust, die zo groot (klein) is dat hij makkelijk in een blikje past. Maar wel met verbluffende resultaten.

 

 

Het dingetje levert op een 9V batterijtje een output van tussen de 0,5 en 1W in de 40m band, en heeft een superregeneratieve ontvanger. Het schema is zo eenvoudig dat het door elke beginner wel nagebouwd kan worden:

Can Schematic

Het kostte me even om uit te vogelen hoe het nou precies werkt, maar mijn inschatting is als volgt:

In de stand ontvangen wordt de 2N3866 via de 25-slags 10k potmeter R3 zwakjes in oscilleren gehouden. De 25 slagen zorgen ervoor dat je dat soepel kunt regelen. Het circuit rond D1/D2/D3/D4, R1, C3 en C4 zorgt ervoor dat tijdens het zenden het kristal door "capaciteit" D1 ca. 600Hz opzij getrokken wordt zodat als je antwoord krijgt van je tegenstation, je niet zero-beat zit en dientengevolge niets hoort. Doordat het antennesignaal gemengd wordt met het oscillatorsignaal ontstaat op de collector het LF, dat door Q2 versterkt wordt. Het transformatortje in de collector kan een exemplaar uit een oude transistorradio zijn. De volledige versterking van HF, MF en LF wordt dus gerealiseerd door Q2 en je begrijpt wel dat de gevoeligheid dan niet 0,1uV is. Desondanks werkt het ding zeer behoorlijk.

Tijdens het zenden wordt de potmeter in serie met Q1 kortgesloten door de seinsleutel, die tevens de basis van Q2 dan aan de voeding (en dus voor wisselstroom aan aarde) legt waarmee deze afgeknepen wordt. Q1 kan zich nu helemaal uitleven en staat zijn vermogen af aan de antenne. En dat levert een heel aardig signaal op, want met 1W op 40m kan je al een hoop doen.

Is er een printje van? Jawel:

PCB

De boel is zo opgezet dat het apparaat ingeschakeld wordt als je de key erin prikt. En heb je problemen om aan de onderdelen te komen, dan wordt het geheel ook nog eens als kit aangeboden voor het sommetje van $33, en dat is nog geen €23, inclusief verzending. Dat is te mooi om te laten liggen, nietwaar. Zo'n zendertje kan je altijd wel kwijt in je bagage. Nadeel van de kit is dat er een 7122kHz kristal bijgeleverd wordt, en dat werkt hier in Europa niet zo fijn. Maar je kunt er natuurlijk altijd een FT243 kristal uit je dumpvoorraad inzetten, of eentje bestellen via de website van Brian AF4K . Neem dan 7030kHz; dat is zo'n beetje de QRP frequentie. Veel succes met bouwen!