NXP heeft in Eindhoven zijn C2X-platform gepresenteerd, waarbij rijdende auto's onderling communiceren. Tijdens een demonstratie kon een stevig remmende auto die voor een vrachtauto reed een auto daarachter draadloos waarschuwen.
Voor de C2X-hardware maakt NXP gebruik van een op circa 300MHz geklokte dsp-chip die de fabrikant ook verkoopt om allerhande digitale audiosignalen te decoderen. Deze chip zou minder dan 1W verbruiken en heeft hierdoor geen actieve koeling nodig. Bovendien kan de processor tegen zowel hoge als lage temperaturen.
De C2X-hardware maakt gebruik van draadloze communicatie volgens de 802.11p-standaard. Deze wifi-variant functioneert, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de breed gebruikte 802.11b- en 802.11g-standaarden, ook betrouwbaar bij snel bewegende objecten. De 802.11p-standaard gebruikt de 5,9GHz-frequentieband en zou in de praktijk een bereik hebben van circa 500 meter. NXP gebruikt radio's van de firma Cohda.
Als de C2X-hardware in een auto wordt geïnstalleerd, kunnen voertuigen onderling veilig met elkaar communiceren, zo stelt NXP. Bij een toepassing die werd gedemonstreerd bleef een auto die van de draadloze C2X-hardware was voorzien voor een vrachtwagen rijden. De truck zelf was niet voorzien van het NXP-systeem. Een voertuig dat achter de vrachtwagen voortbewoog, kreeg van de auto voor de truck een signaal dat deze hard remde. De chauffeur kreeg in zijn navigatiesysteem een waarschuwing te zien voor een gevaarlijke situatie.
Een andere toepassingsmogelijkheid van het C2X-platform is het 'om de hoek kijken', waarbij een voertuig dat een kruispunt nadert informatie over onder andere snelheid en richting doorgeeft. Andere mogelijkheden zijn het signaleren van files en wegwerkzaamheden, waarschuwingen van hulpdiensten of verkeerslichten die informatie geven over de juiste snelheid voor een 'groene golf'.
De chipfabrikant toonde naar eigen zeggen met een op de Automotive Week 2011 in Eindhoven gegeven demonstratie aan dat de 802.11p-standaard zonder storingen, bijvoorbeeld door de metalen constructie van de truck, een waarschuwingssignaal kan doorgeven aan naburige auto's. De fabrikant gaf toe dat er aan de software nog het nodige is te sleutelen, maar dat de precieze implementatie door de autofabrikant moet worden uitgevoerd. Overigens kan het systeem ook werken in combinatie met bijvoorbeeld een losse pnd van TomTom.
NXP stelt dat zijn C2X-platform de eerste betaalbare hardware op de automotive-markt is die betrouwbaar communiceren tussen voertuigen mogelijk maakt en bovendien flexibel is te programmeren. Volgens de chipfabrikant gebruikt het systeem sterke encryptiemethoden en zijn voertuigen door steeds wisselende 'adressen' niet door anderen te volgen, waardoor de privacy gewaarborgd zou zijn.
Een hobbel die NXP nog moet nemen is de wetgeving die nodig is om platforms als C2X breed in te zetten. Ook moeten er nog in samenwerking met autofabrikanten verdere proeven worden gehouden. Het Nederlandse bedrijf verwacht echter dat C2X-systemen in 2014 of 2015 in auto's aanwezig zullen zijn.
http://tweakers.net/nieuws/74478/nxp-demonstreert-communicatiesysteem-tussen-rijdende-autos.html
http://www.event.nxp.com/spits/car-to-car-communications/