Overpeinzingen van een OM

radio Twenthe

radio Twenthe Ik wilde eerst schrijven "Oldtimer". Maar hoewel ik al meer dan 25 jaar mijn machtiging heb en volgens de Oltimers Club in aanmerking zou komen voor een lidmaatschap, ben ik dat niet, dus hou ik het maar even op Old Man. Vanwaar deze overpeinzing? Wel, vanmorgen waaide ik – omdat ik toch in de buurt was – even aan bij Radio Twenthe in het hartje van Den Haag.

 

Dat "even" moet je relatief zien (en "waaide" mag je met dit hondenweer dan weer letterlijk nemen). Ik zat in Den Haag zuidwest en nam gewoontegetrouw de route over de Vreeswijkstraat via het Hobbemaplein langs het verdwenen belastinggebouw "De Blauwe Aanslag" om via de Prinsengracht richting de Amsterdamse Veerkade te rijden. Hagenezen weten precies wat ik bedoel. Echter, ik was al een tijd niet meer langs die route de binnenstad ingegaan en na een weemoedige blik naar rechts naar de inmiddels gesloten winkel van Stuut en Bruin reed ik tegen de eerste onaangename verrassing aan: ik mocht niet meer richting Lutherse Burgwal naar de Amsterdamse Veerkade. Ik werd de Jan Hendriksstraat ingejaagd in het kader van het autoluw maken van de binnenstad… Ook een poging om via de Kneuterdijk richting Amsterdamse Veerkade te rijden strandde op een keerlus. Dus maar buitenom via de Prinsessegracht. Al met al heb ik meer brandstof verstookt en meer tijd gespendeerd in de stad dan het geval zou zijn geweest als ik in een keer de Lutherse Burgwal op had mogen rijden. Maar iemand in het IJspaleis heeft bedacht dat dit goed is.

Afijn, vanwege het grote aantal verdwenen parkeerplaatsen op de Amsterdamse Veerkade was de Q-park de enige oplossing. Ik wandelde de Amsterdamse Veerkade op en liep de winkel van Radio Twenthe binnen. Alleen al de geur in de zaak (die ook hardnekkig in alle onderdelen zit die je koopt) riep herinneringen op aan een ver verleden, waarin ik op zaterdagen als ik niet naar school hoefde, op de fiets naar het Groenewegje reed (waar Radio Twenthe toen zat) om van mijn gespaarde zakgeld onderdeeltjes te kopen voor mijn experimenten. Thuisgekomen bleek er dan altijd iets van mijn lijstje te ontbreken dan wel verkeerd geleverd te zijn omdat het in het verkeerde bakje terecht gekomen was (iets wat nog steeds het geval is trouwens), hetgeen dan steevast opgelost werd met onderdelen die afkomstig waren van oude zwart-wit televisies die door de Haagse bevolking met het stijgen van de welvaart en masse bij het vuilnis gezet werden en vervolgens dankbaar toegevoegd werden aan mijn verzameling, zulks onder het oog van mijn vader die zich afvroeg wanneer de zoldervloer zou bezwijken onder het toenemende gewicht van K7 en K8 chassis. De winkel werd toen nog bemand door een ontzettend dikke man, waar dan ook de bijnaam "Dikke Gerrit" van Radio Twenthe aan ontleend is. Hij was steevast gekleed in een bruin jasje, en voorzien van een dikke sigaar die hij, als hij je hielp, uit zijn mond nam en op de toonbank plakte tot hij afgerekend had, waarna de sigaar weer naar zijn mondhoek verhuisde en opnieuw tot leven gewekt werd door een blikkerig uitziende benzine-aansteker.

De enige aanwezige verkoper bij Radio Twenthe onderbrak het afstoffen van de toonbank met zijn vaste begroeting "Dag Heer" en vroeg wat hij voor me kon doen. Ik wenste 10 stuks gele 3mm LEDs superbright omdat ik die in een onderhanden project wilde gebruiken. Die had hij niet; wel diffuse gele LEDs van 3mm. Oh ja, ook dat was zo: vaak had Twenthe nét niet wat je wilde hebben, maar wel altijd een alternatief. We raakten aan de praat over het feit dat hij zo'n beetje de laatste der Mohikanen was op radio-onderdelengebied. De twee zaken van Radio Westerveld (Steenwijklaan en Laan van Nieuw Oost Indië) zijn al lang weg. Radio Gerrese van het Regentesseplein weg. Radio Ruytenbeek van de Wilgstraat weg. Radio Ster is al lang in de schotels gestapt en hoewel ze nog veel voorraad hebben als je er naar vraagt, ligt er niets meer in de winkel. En nu dus ook Stuut en Bruin weg. Kok in Leiden legde twee jaar geleden ook al het loodje en zo wordt de spoeling wel erg dun. Zijn we binnenkort aangewezen op Conrad en de amateur-vlooienmarkten? Volgens de man van Radio Twenthe heeft het Haagse verkeersbeleid Stuut en Bruin de das om gedaan. Meer dan 60% omzetverlies door onbereikbaarheid. De Boekhorststraat is na het "verkeersluw" (Lees: onbereikbaar) maken vrijwel verlaten door de middenstand. De een na de ander vertrekt omdat zijn/haar nering niet meer bereikbaar is. Zelf merkte hij een omzetdaling van 20-25%.

Ik opperde dat het misschien een optie zou zijn om de hele handel van Stuut en Bruin over te nemen en in Zoetermeer te gaan zitten. Goed bereikbaar per auto en nog 3 uur gratis parkeren ook. Nóg wel, zei hij. Hij was dan ook inderdaad bezig geweest met naar Zoetermeer verhuizen, vanwege de Haagse verkeersramp. Echter, daar ligt de winkeliersvereniging in de clinch met elkaar vanwege de steun voor het gratis parkeren gedurende die eerste 3 uur, en er is sprake van dat dat binnenkort eveneens op de helling gaat. (Zo hoor je nog eens wat) En dan zit hij in Den Haag net zo goed, nog enigszins bereikbaar vanaf de ringweg. Ook had hij gesprekken gevoerd om 2 man van Stuut en Bruin over te nemen. Maar dan kom je in de idiote ambtelijke regeltjeswereld terecht: Alle verkopers van Stuut en Bruin zijn 58+. Die hebben "arbeidsrechten" opgebouwd, en die verliezen ze als ze weer aan het werk gaan. Dus wilden ze werkgarantie tot hun 65e, want als ze voor die tijd zonder werk zouden komen, telt voor de uitkering uiteraard alleen de lengte van het laatste dienstverband en dat is dan altijd minder dan 7 jaar als je 58 ben. En die garantie krijg je uiteraard nergens. Einde onderhandeling. Wat zonde toch dat zoveel kennis en kunde op die manier verloren gaat.

En Radio Twenthe ? Die gaat voorlopig gewoon door. Voorlopig. Maar ook die man is geen 30 meer. Zullen al die oude onderdelenwinkeltjes, waar de bakken met spullen nog gewoon uitgestald staan, allemaal verdwijnen? Zijn we straks inderdaad alleen nog maar afhankelijk van wat Conrad in haar assortiment heeft? Of zullen amateurs zo vindingrijk zijn dat ze altijd nog via fabriekssamples aan unieke onderdelen kunnen komen om te experimenteren? Wat betekent dat voor zelfbouw? Is dat gedoemd te verdwijnen zodat we over 10 jaar alleen nog maar met koopdozen en door Icom gepatenteerde codecs met elkaar kunnen communiceren? Hij wist het ook niet. "Dag, Heer", was zijn vertrouwde afscheidsgroet. Hij pakte de stofdoek weer op, en ging verder met het afstoffen van de toonbank.