YouTube vervangt radio

ouderadio's

ouderadio'sEen radiotoestel? Dat is zó ouderwets. Jongeren luisteren eigenlijk alleen nog maar naar muziek via de computer, smartphone of mp3-speler en vooral op YouTube. In Duitsland gebruikt 93 procent van de 12- tot 19-jarigen die muziek via internet luisteren daarvoor het videoplatform.

 

 

„YouTube wordt daadwerkelijk beluisterd en niet bekeken”, zei mediawetenschapper Bernd Schorb van de universiteit Leipzig. Jongeren bekijken de video's alleen om de danspassen of gitaarsolo's na te doen.

Schorb ondervroeg 3800 jongeren. Van hen gebruikt nog slechts 18 procent regelmatig een klassieke radio. Van degenen die graag muziek luisteren klikt 27 procent op de website van de radiozenders, 36 procent op gespecialiseerde webradio's. Velen wisselen met vrienden ook zelfgemaakte hitlijsten uit.

De onderzoeker constateert dat jongeren zich amper bewust zijn van zaken als auteursrechten of de gevaren van internet. Volgens hem moeten scholen meer les geven hierover.

Wat de onderzoeker niet geconstateerd heeft, maar wat uit het onderzoek blijkt, is dat het merendeel van de jongeren dus geen idee heeft wat een radio is danwel hoe het werkt. (18 procent gebruikt nog maar een klassieke radio). De spanning van een station ontvangen dat ver weg is en dat exotische geluiden voortbrengt, is compeet weg doordat via internet elk station ter wereld op enig moment te beluisteren is. Wil je de jeugd nog boeien met radio, dan zal je met iets moeten komen dat wat toevoegt aan hun belevingswereld. En dat zal niet meevallen met de techniek waarover ze kunnen beschikken met een PDA/Smartphone: praten (bellen/skypen), APRS (GPS), radio (internet), digimodes (Whatsapp); alles is letterlijk onder handbereik. Een uitdaging voor ons amateurs om uit te leggen waarom je je in radiotechniek zou willen verdiepen…