Galileo maakt geslaagde ‘lucht’-positiebepaling

galileomini

galileominiHet Europese navigatiesysteem Galileo heeft zijn eerste succesvolle positiebepaling van een object in de lucht gemaakt. Het systeem kon al de positie op de grond bepalen, maar nu is in het Nederlandse luchtruim een test voor de hoogte gehouden.

 

Er bevinden zich momenteel vier Galileo-satellieten in een baan om de aarde en deze zijn sinds maart dit jaar veelvuldig voor het testen van positiebepaling op het aardoppervlak gebruikt. Bij een test in het Nederlandse luchtruim is echter aangetoond dat niet alleen positiebepaling met lengte- en breedtegraad mogelijk is, maar ook met hoogte. Daarmee is het mogelijk om met Galileo bijvoorbeeld een vliegtuig te volgen tijdens zijn vlucht. Het is voor het eerst dat Europa een dergelijke positiebepaling heeft uitgevoerd zonder hulp van bijvoorbeeld het gps-navigatiesysteem van de VS.

De succesvolle test werd een maand geleden gehouden met een Fairchild Metro-II-testvliegtuig ter hoogte van de militaire luchtbasis Gilze-Rijen. Het vliegtuig was op zijn Galileo-antenne aan de bovenkant van dezelfde ontvangers voorzien als die gebruikt worden voor positiebepaling op de grond. Voor de bepaling moest het vliegtuig alle vier de satellieten 'in zicht' hebben. "Daarnaast werden ook variabelen als de snelheid van het voertuig, de benodigde tijd voor de eerste bepaling, de signaal-ruisverstoring en het foutbereik in kaart gebracht", meldt de ESA. Zowel het Galileo-systeem dat publiekelijk gebruikt gaat worden als het nauwkeuriger voor overheden beschikbare systeem is getest.