Vliegtuigen landen op de TomTom

GPS

GPSOp kleine luchthavens landen bij slecht zicht is vaak niet mogelijk. Daar gaat verandering in komen, dankzij navigatie op basis van satellieten.

 

 

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) doet onderzoek naar de invoering van een TomTom voor vliegtuigen. Satellietnavigatie kan ook de bereikbaarheid van grote luchthavens als Schiphol bij mist verbeteren.

Geavanceerde toepassingen van satellietnavigatie komen stapje voor stapje dichterbij, zegt Peter van der Geest, hoofdwetenschapper bij het Air Transport Safety Institute van het NLR (NLR-ATSI) tegenover Luchtvaartnieuws. Hij is betrokken bij diverse projecten die het straks mogelijk moeten maken dat piloten op een TomTom kunnen vliegen en landen.

Volgens hem is dat ook hard nodig, omdat het huidige Instrument Landing Systeem (ILS) met navigatiebakens op de grond "totaal verouderd" is. "ILS leidt de piloot met signalen naar de baan. Maar het werkt op basis van radiofrequenties, die steeds meer worden verstoord. De signalen zijn slechter dan vijf of tien jaar geleden."

Niet alleen amateurs hebben dus last van de toenemende stoornevel, zoals uit bovenstaande blijkt. Onbegrijpelijk dat de overheid dan instemt met een versoepeling van de EMC regels, vooral met betrekking tot PLC apparatuur (internet via het lichtnet).