KPN start deze week met LTE broadcast pilot

kpn-logoKPN start op 20 maart een test van drie maanden waarin tweeduizend klanten via 4G onbeperkt naar live-tv kunnen kijken. Dat zegt KNP-woordvoerder Maurice Piek tegen NU.nl.

 

 

KPN maakte eerder al bekend dat het zijn klanten live-tv via 4G-verbinding wil aanbieden, zonder dat dat ten koste gaat van de databundel. Een test met tweeduizend klanten start donderdag 20 maart. Testpersonen kunnen via een speciale app naar live-tv kijken. Er wordt gebruik gemaakt van LTE-Broadcast; deze techniek broadcast het signaal waardoor er niet met elke telefoon een verbinding opgezet hoeft te worden. Dit scheelt enorm in het gebruik van de bandbreedte. LTE-Broadcast wordt ook genoemd als de vervanger van DVB-T (Digitenne) op de langere termijn.

Wanneer de dienst voor alle klanten beschikbaar is, kan KPN nog niet zeggen. "De testfase is echt bedoeld als verkenning, op alle gebieden", aldus Piek. Details als beschikbaarheid en prijs volgen pas na de testperiode.

Zestien zenders

Tijdens de test zijn zestien zenders te zien: Discovery Channel, Comedy Central, National Geographic Channel, Animal Planet, BBC World, Kindernet, Nickelodeon, MTV, CNN, Xite, TLC, Videotheek TV en Vlaamse zenders Ketnet, Canvas en Een.

In aanloop naar de test liet KPN door onderzoeksbureau Peil.nl het kijkgedrag van Nederlanders in kaart brengen. In totaal werden 2100 Nederlanders ondervraagd.

On-demand

In het onderzoek zegt 65 procent de Nederlanders onder de dertig jaar te verwachten over vijf jaar evenveel of meer gebruik te maken van on-demand-diensten dan van traditionele tv.

Bijna 40 procent van die leeftijdsgroep denkt tegen die tijd voornamelijk on-demand te gebruiken. Een verschil met ondervraagden van boven de vijftig jaar.

In die leeftijdsgroep verwacht een meerderheid van 55 procent over vijf jaar nog altijd voornamelijk traditioneel tv te kijken.

Kruispunt

"We staan in Nederland op een kruispunt in ons kijkgedrag", aldus Jaap Postma, Directeur Consumenten bij KPN. "Vooral de jongere generatie, die opgroeit met smartphones, laptops en tablets naast traditionele televisie, ziet on-demand kijken als vanzelfsprekend."

Veel klanten van KPN zeggen vooral tijdens het wachten en reizen mobiel tv te kijken. Veertig procent van de mannen onder de veertig noemt wachten en reizen als de voornaamste reden om onderweg te kijken.

130211-er-lte-broadcast-455