EASA wil bellen in vliegtuigen toestaan

iphone

iphoneHet Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart heeft aangekondigd dat Europese luchtvaartmaatschappijen voortaan zelf kunnen bepalen of hun passagiers mogen bellen vanuit de lucht. Ook de regels voor apparaten als tablets en andere elektronica worden versoepeld.

 

De EASA laat weten dat het niet langer de regel oplegt die reizigers verplicht om op draagbare elektronica de vliegtuigmodus in te schakelen. Volgens een EASA-woordvoerder maakt de aanpassing van de regels het 'theoretisch' mogelijk dat een passagier kan blijven bellen vanaf de vertrekhal tot in de lucht.

Volgens de EASA, die de regels vorig jaar al versoepelde, krijgen reizigers voortaan meer bewegingsvrijheid dan bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Europese luchtvaartmaatschappijen krijgen echter de mogelijkheid om dit alsnog niet toe te staan of om eigen regels voor het gebruik van consumentenelektronica aan boord op te stellen. Ook moeten passagiers de apparatuur uitschakelen als de bemanningsleden daar om vragen.

Ondanks de versoepeling van de regels vraagt de EASA wel van vliegmaatschappijen na te gaan of de draadloze signalen die de apparaten genereren de besturing van hun vliegtuigen niet verstoren. Daarvoor moeten de maatschappijen een interne procedure volgen. Bovendien zullen veel vliegtuigmaatschappijen in hun toestellen nog de benodigde apparatuur moeten installeren. Het is echter niet ondenkbaar dat er op termijn 'stiltezones' in vliegtuigen gecreëerd zullen worden, zoals de stiltecoupés in treinen.

Aangezien sprake is van het installeren van extra apparatuur, wordt in geval van toestaan van bellen vanuit de lucht vermoedelijk binnen het vliegtuig een eigen GSM node gecreëerd, zoals dat ook aan boord van passagiersschepen gebeurt. Rechtstreeks bellen als het vliegtuig op kruishoogte is, is zo goed als onmogelijk – en ongewenst, omdat een enkele telefoon alle GSM masten in een straal van 400km kan "zien". Afgezien van de technische mogelijkheden kan je de vraag stellen of het sociaal gewenst is dat je zelfs in een vliegtuig straks uren moet meegenieten met de nietszeggende conversaties van je medepassagiers…