Einde radio Vaticaan?

200px-Radio_Vaticana_logoDe rol van Radio Vaticaan, traditioneel gerund door Jezuïeten, zal minder prominent worden in de communicatie strategie van het Vaticaan, zo voorspelt de Vaticaanse journalist Sandro Magister van L’Espresso.

 

 

Radio Vaticaan richt zich voornamelijk op kortegolf radio uitzendingen. Maar Msgr. Dario Vigano, de prefect van het Secretariaat voor Communicatie, is van plan om toekomstige inspanningen te gaan richten op nieuwe communicatie technologieën, in het bijzonder social media.

Naarmate het nieuwe secretariaat geleidelijk de verschillende media inspanningen gaat integreren — die in het verleden onafhankelijk van elkaar werkten — zal de verschuiving naar social media duidelijker naar voren komen.

Radio Vaticaan, die veel mensen in dienst heeft om de verschillende taalsecties te ondersteunen, is meteen ook de duurste communicatiedienst van het Vaticaan. Zonder advertentie inkomsten leveren de omroep uitzendingen maar bar weinig op, en Radio Vaticaan kost daarmee €20- 30 miljoen per jaar. Dus ook die zal op termijn wel het loodje leggen.