European Aviation Network succesvol getest

Niet zeuren! Dit vliegt ook

Niet zeuren! Dit vliegt ookDeutsche Telecom, Immarsat, Nokia en Thales melden dat de eerste testen met het European Aviation Network (EAN) succesvol zijn verlopen. Vanaf medio 2017 moet het EAN commercieel live gaan.

 

 

Het EAN is het eerste netwerk waarbij een netwerk aan antennes op de grond wordt gecombineerd met communicatie via satellieten. Het netwerk biedt daardoor een dekking tot 150 kilometer boven het aardoppervlak. Het grondnetwerk aan antennes is opgebouwd door Deutsche Telekom en Nokia en wordt gecombineerd met satellietverbindingen via Immarsat. Om gebruik te kunnen maken van het netwerk wordt in vliegtuigen gebruik gemaakt van apparatuur van Thales die zorgen voor een Wi-Fi en een 4G verbinding in het toestel.

De afgelopen tijd hebben boven het zuid-westen van Groot Brittannië diverse testvluchten plaatsgevonden waarbij het netwerk uitvoerig is getest. Zo is getest of de verbinding tijdens de vlucht goed overschakelt van het ene naar het andere grondstation en de koppeling tussen het grondnetwerk met het satellietnetwerk van Immarsat correct verliep. Hieruit bleek dat de verbinding stabiel bleef. Voorts is een breedband videoverbinding opgezet tussen twee testteams die gebruik maakte van het EAN.

De commerciële introductie van het EAN staat gepland voor midden 2017. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zal één van de eerste Europese luchtvaartmaatschappijen zijn die de mogelijkheden van het EAN gaat aanbieden in haar toestellen.