Duitsland zet in op DAB promotie

DAB

DABIn Duitsland starten de publieke omroepen deze maand met een nieuwe promotiecampagne voor DAB+. Deze campagne zal zowel op tv, radio, online en in tijdschriften en kranten gevoerd worden.

 

 

Opvallend is dat er ook een nieuw logo voor DAB+ geïntroduceerd wordt.

In Duitsland wordt DAB+ sinds de start in 2011 gepromoot als “Digitalradio.” Daarbij werd het bekende zwartblauwe logo gebruikt, dat de afgelopen jaren door Oostenrijk, Italië en Vlaanderen is geadopteerd.

DAB+: Mehr radio
Nu hebben de Duitsers besloten de strategie helemaal om te gooien. Vanaf mei wordt DAB+ niet langer meer gepromoot als “Digitalradio,” maar gewoon als “DAB+.” Met de herpositionering wordt ook gelijk een nieuw logo geïntroduceerd: een radio met de tekst DAB+ erin. Als slogan wordt voortaan “Mehr radio” gebruikt.

duitsland-nieuwe-positionering-en-reclamecampagne-dab

Op 2 mei starten de landelijke en regionale publieke omroepen met een uitgebreide campagne voor DAB+. Dit betreft spotjes op radio en televisie, banners op internet en advertenties in kranten en tijdschriften. Ook wordt de huidige website Digitalradio.de vervangen door de nieuwe site DABplus.de

Steeds meer interesse in DAB+
In Duitsland stond de teller in september 2016 op 8,24 miljoen verkochte DAB+radio’s. In 2016 gingen er 1,2 miljoen DAB+ontvangers over de toonbank, een stijging van 21%. Dit terwijl de markt voor consumentenelektronica het afgelopen jaar iets daalde. Van alle nieuwe auto’s werd het afgelopen jaar ruim 21% voorzien van een DAB+radio. Daarmee ligt Duitsland iets achter op Nederland, waar inmiddels al 26% van de nieuwe auto’s standaard geleverd wordt met DAB+radio.

Doordat het aantal verkochte DAB+radio’s gestaag stijgt, wordt er ook door radiostations steeds meer geïnvesteerd in DAB+. De afgelopen twee jaar werd het zenderpark van het landelijke DAB+net uitgebreid met 49 zenders naar 110. Daarnaast loopt er momenteel een verdeelprocedure voor een tweede landelijk DAB+net. Tevens tonen ook steeds meer regionale radiostations interesse in DAB+.