IARU Regio 1 voorzitter Don Beattie, G3BJ, maakt zich zorgen over de mogelijke storing die draadloze oplaadtechnieken voor elektrische auto's, "Wireless Power Transfer for Electric Vehicles" — kortweg WPT(EV) — kunnen veroorzaken in het Amateur Radio spectrum. WPT(EV), dat doorgaans frequenties in het LF en MF gebied gebruikt, zorgt ervoor dat de accu's van elektrische auto's geladen kunnen worden zonder er een stekker in te steken.
“WPT(EV) heeft een hoge duty cycle, wordt opgesteld in bewoonde gebieden, en de harmonischen zullen waarschijnlijk over een reeks frequenties te horen zijn,” legt Beattie uit in een document, Wireless Power Transmission for Electric Vehicles – WPT(EV). Beattie vreest dat WPT(EV) uiteindelijk geïnstalleerd gaat worden bij de huizen van elektrische auto bezitters, waardoor storingen veroorzaakt kunnen worden die de radiocommunicatie in en rond het huis kunnen verstoren.
“Veel niet-radio apparaten verschijnen op de markt die hoge niveau's breedband ‘radio storing’ veroorzaken die essentiële communicatie kan versluieren,” met als laatste technologie dus WPT(EV), zegt Beattie in een artikel op zijn website, The Threats to Radiocommunication. “Het is net een dikke mist waardoor je dingen op afstand niet meer ziet. Als op die manier ook het radio spectrum wordt versluierd, nemen de mogelijkheden voor het gebruik van radiofrequenties dramatisch af als je er niets aan doet.”
Beattie zegt dat hij in zijn rol als voorzitter van IARU Regio 1, hij betrokken is in discussies over deze technologie. Hij wijst op een IARU Regio 1 white paper, Unwanted Emissions in the Spurious Domain from Wireless Power Transfer For Electric Vehicles on Frequencies Allocated to the Amateur Service, waarbij de steun van andere landen gezocht wordt “om ervoor te zorgen dat er limieten opgesteld worden voor WPT(EV), die bestaande radiodiensten in stedelijke woonomgevingen en voorsteden moet beschermen.”
De World Radiocommunication Conference (WRC-19) agenda paragraaf 9.1.6 roep op tot “dringende studies” van WPT(EV) om het effect daarvan op radiocommunicatiediensten in te kunnen schatten en om tot geharmoniseerde frequenties te kunnen komen waarmee het effect op het radiospectrum geminimaliseerd wordt. In een rapport uit 2016, Applications of wireless power transmission via radio frequency beam, noemt de International Telecommunication Union (ITU) WPT “speelveld veranderende” technologie. “We zullen verlost worden van ontbrekende elektrische energie als we het draadloos aan kunnen bieden,” zegt het rapport.
WPT(EV) gaat werken door middel van inductieve koppeling vanuit een laad “mat” op de grond onder het voertuig. “Hoewel de technologie nog in ontwikkeling is, zijn er al installaties voor publieke voertuigen (bussen) in gebruik, waarbij laadfrequenties rond 20 kHz gebruikt worden,” zegt Beattie. “Er starten nu discussies binnen de CEPT [European Conference of Postal and Telecommunications Administration], CISPR [International Special Committee on Radio Interference], en de ITU over de introductie van Wireless Power Transmission for Electric Vehicles op brede basis in heel Europa.” Laders voor thuisgebruik krijgen waarschijnlijk een frequentie rond de 85 kHz, en Beattie zegt dat dit een risico vormt voor radio communicatie als gevolg van de harmonischen die zo'n hoog-vermogen WPT(EV) installatie gaat opwekken.
“Het is nog niet duidelijk hoeveel spurious WPT(EV) op gaat wekken, maar het is wel duidelijk dat om voldoende bescherming te bieden aan de radiodiensten in woonomgevingen, de bestaande limieten zeer aanzienlijk aangescherpt moeten worden,” stelt het white paper van de IARU Regio 1.