BIPT geeft Inmarsat vergunning voor grondstations European Aviation Network

BIPT

biptDe Belgische toezichthouder BIPT heeft toestemming verleend aan Inmarsat voor de bouw van Complementary Ground Components (CGC). Inmarsat mag op Belgisch grondgebied zenders bouwen als onderdeel van het EAN (European Aviation Network) om passagiersvliegtuigen te voorzien van mobiele connectiviteit.

 

 

Inmarsat zendt de data naar de satellieten vanuit een grondstation in Griekenland. De vliegtuigen met EAN connectiviteit ontvangen hun downlink signaal via satelliet, maar richten hun uplink naar de grond naar een netwerk van CGC stations. In het vliegtuig zelf krijgen passagiers hun signaal via Wi-Fi. 

Inmarsat wil een netwerk ontwikkelen van 300 CGC’s in meerdere landen in Europa. Ook de spectrumautoriteiten Ofcom in het Verenigd Koninkrijk en Arcep in Frankrijk hebben al vergunningen afgegeven voor grondstations.

In Flight Wi-Fi via satelliet en grond 

De satellieteindapparatuur boven op het vliegtuig is verbonden met de satelliet door gebruik te maken van de frequentiebanden 1980-1995 MHz (satellieteindapparatuur naar satelliet) en 2170-2185 MHz (satelliet naar satellieteindapparatuur). Die verbinding wordt in België toegestaan door de gebruiksrechten toegekend aan Inmarsat bij het koninklijk besluit van 11 februari 2013.

De eindapparatuur onderaan het vliegtuig is verbonden met de CGC’s op de grond waarbij gebruik wordt gemaakt van de frequentiebanden 1980-1995 MHz (eindapparatuur naar CGC) en 2170-2185 MHz (CGC naar eindapparatuur).

Viasat procedeerde tegen vergunning voor Inmarsat

Inmarsat wil zes zenders neerzetten op twee locaties in Genk in Sint Pieters Leeuw. Er zijn maatregelen genomen om interferentie te voorkomen met de 2,1 GHz netwerken van de drie mobiele operatoren. 

Het BIPT heeft de vergunning in juni 2016 afgegeven. In juli 2017 heeft het bedrijf Viasat het besluit aangevochten. In maart 2018 oordeelde het Markthof dat BIPT het besluit niet voldoende heeft gemotiveerd. BIPT heeft daarna op 7 augustus 2018 een herstelbesluit genomen. Tegen dat besluit zijn nog wel procedures mogelijk.

In Frankrijk heeft Eutelsat (zonder succes) geprocedeerd tegen vergelijkbare vergunningen op Frans grondgebied, afgegeven door Arcep

Liever Wi-Fi dan vliegtuigmaaltijd

Inmarsat is de winnaar van een Europese aanbesteding voor het netwerk. Deutsche Telekom gaat het grondnetwerk ontwikkelen in een partnership met Nokia. Begin dit jaar presenteerden de bedrijven al de eerste resultaten uit een deel van het netwerk in meerdere landen.

Inmarsat stelt dat zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen groot belang hebben bij Wi-Fi in het vliegtuig. Uit de laatste editie van de Inflight Connectivity Survey van Inmarsat blijkt dat in-flight WiFi een key driver is voor de loyaliteit en klanttevredenheid. 

In het onderzoek, uitgevoerd door Populus, komt onder meer naar voren dat 55 procent van de respondenten Wi-Fi aan boord cruciaal vindt en 54 procent verkiest WiFi boven een maaltijd aan boord.