Straling heeft het weer gedaan…

Stint

StintJe moet onder een steen gelegen hebben om het gemist te hebben, het afschuwelijke ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Inmiddels is de koortsachtige zoektocht naar de oorzaak begonnen, en hebben de media alvast een voorschot op de uitslag genomen: Straling zou de oorzaak zijn van het ongeluk.

 

 

Nou heb ik een enorme allergie tegen mensen die bij alles wat onverklaarbaar is meteen Straling! roepen. Lekker ongrijpbaar. Daarom heb ik er maar even wat normen bijgezocht. Elektrische voertuigen moeten namelijk aan de Europese EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit) normen voldoen, en dat werkt twee kanten op: het voertuig moet aan een maximale stralingslimiet voldoen, maar moet ook een immuniteit hebben tegen externe straling. Ik neem aan dat de Stint op deze normen getest is. De EN 50498:2010 zegt daarover:

Type Approval requirement is 30 V/m in over 90% of the 20 to 2000 MHz band
  o 24 V/m minimum across the whole 20 to 2000 MHz band
  o Testing for the VCA is normally carried out ~ 40 V/m for additional confidence
– Test Signal Modulation
  o 20 to 800 MHz – AM, 80%, 1 kHz
  o 800 to 2000 MHz – PM, Ton 577 μs, Period 4.600 μs
– Minimum 2 s dwell time on each frequency step

Dus de minimum immuniteitseis is 24 V/m in de band van 20 tot 2000 MHz. De formule voor het berekenen van de veldsterkte is als volgt:

eq1

Waarbij l de afstand tot de antenne in meters is, P het vermogen, en k een constante die onder meer afhankelijk is van de antenneversterking. Voor een kwart golf antenne is dat ongeveer 5,5.

Nemen we als voorbeeld een 2m amateurzender in een auto die 50W afgeeft aan een kwart golf sprietje, op een afstand van 5m tot het te storen object, dan is de veldsterkte een dikke 18V/m. Ruim binnen de limiet dus.

Terug naar de spoorwegovergang. Wat zou daar in vredesnaam moeten stralen? Treinen in Nederland lopen op 1500V gelijkspanning. In Duitsland is dat 25kV 50Hz (15kV 16 2/3 Hz komt daar overigens ook voor). Maar het elektrische (of magnetische) veld van de gelijkspanning van de bovenleiding is echt niet zodanig dat een Stint daarvan van slag zou raken. De "antenne" (bovenleiding) is daarvoor veel te klein.

Het enige wat ik me nog voor zou kunnen stellen, is dat langs de overweg een zendinstallatie van het een of ander is opgesteld (mobilofonie, UMTS o.i.d.) die wél (V)HF uitstraalt. Maar zoals bovenstaande formule al laat zien, moet dat een behoorlijk vermogen op niet al te grote afstand zijn om over de door de Europese Unie vastgestelde stralingslimieten te komen.

Ik geloof daar niet in. Straling is een net iets te makkelijke oplossing voor dit probleem. Wat het wel is, zal uit het onderzoek moeten blijken. De tijd zal het leren…