Ofcom laat licht schijnen op storing

ofcom logoOfcom’s spectrum assurance-team heeft onlangs een torenhoge interferentiezaak opgelost die meer dan een beetje detectivewerk kostte.

Het team werd door National Air Traffic Services (de nationale luchtvaart dienst) benaderd om hen te laten weten dat vliegtuigen die de luchthaven van Glasgow in en uit vlogen, hinder ondervonden van interferentie als ze op een hoogte van tussen de 6.000 en 10.000 voet zaten.

De interferentie beïnvloedde de spraakcommunicatie tussen de controllers op de grond en het vliegtuig. Telkens wanneer het vliegtuig in de buurt van de storing was, hoorde de bemanning geen luchtverkeersleidingsberichten omdat het signaal werd overstemd door het geluid van de storing.

Naald in een hooiberg

Maar wat veroorzaakte het probleem – en nog veel belangrijker, waar kwam het vandaan? De volgende stap was dat het team de bron van de storing zou lokaliseren en identificeren.

Vanwege de hoogte van het vliegtuig (om nog maar te zwijgen van de snelheid van hun vlucht!), beschreef het team het identificeren van een mogelijke oorzaak als het zoeken naar een naald in een hooiberg.

De spectrum engineering officers spraken met de National Air Traffic Services (NATS) om het zoekgebied te beperken.

Ze waren in staat om een ‘waarschijnlijkheidsgebied’ in kaart te brengen, waarbinnen ze de zoektocht naar de bron konden focussen. Dit werd gedaan met behulp van vlucht volgsoftware, waarmee ze konden aantekenen waar het vliegtuig was op het moment dat ze het probleem meldden – en dit hielp op zijn beurt om een daarbij overeenkomende locatie op de grond te identificeren.

Na deze ontdekking veranderde de zoektocht in een grondonderzoek gericht op een kleine stad.

Deze monitoring omvatte het gebruik van op het voertuig gemonteerde ontvangers en het rondrijden door het verdachte gebied totdat de storing werd gehoord. Zodra het team een ​​locatie had gevonden waar het signaal het sterkst was, gebruikten ze handapparatuur om de rest van het zoekgebied te voet af te leggen. Het team heeft een aantal panden bezocht die aan het pand grensde waar ze uiteindelijk de bron hebben gevonden. De bron van de storing bleek na een zoektocht een huis te zijn. De oorzaak was met name vier ‘vintage’ gloeilampen die de huiseigenaar onlangs online had gekocht.

Door de constructie van de lampen bleken ze bij het inschakelen een ‘ruis’ uit te stralen die een breed spectrum beïnvloedde, in plaats van slechts één frequentie. Het huis bevond zich direct onder het vliegpad van het vliegtuig en daarom ondervond de bemanning elke keer dat er een vliegtuig passeerde en de lampen in gebruik waren, hinder.

Helaas voor de eigenaar – maar gelukkig voor de bemanning en passagiers van vluchten van en naar de luchthaven van Glasgow – werden de lampen uit de stopcontacten gehaald en controles bij NATS en vliegtuigexploitanten bevestigen dat het gebied nu storingsvrij is.

Nu zal het spectrumhandhavingsteam de zaak met de gloeilampenleveranciers opvolgen om ervoor te zorgen dat de lampen niet meer worden verkocht aan onbewuste klanten.

plot-of-carluke-source

Op dit plaatje is te zien dat de storing aan de -60dBm piekt. Voor je referentie: S9 op VHF is -93dBm. De storing is dus S9+33dB. Geen wonder dat ze niets meer hoorden in het vliegtuig…

 

Geef een reactie