Maritime Mobile Service Network helpt schip in nood

MMSNHet Maritime Mobile Service Net (MMSN) op 14.300 MHz is niet zo bekend bij ons, maar kwam op 25 juni een zeilschip te hulp. MMSN-operator Steven Carpenter, K9UA, ontving een oproep op 20 meter van Ian Cummings, KB4SG, de schipper van de Mystic Lady die op dat moment ongeveer 40 mijl ten oosten van Florida voer. Cummings meldde dat zijn motor was uitgevallen terwijl hij probeerde terug te keren naar zijn thuishaven Stuart, in Florida. Hij had niet alleen onvoldoende wind, maar een sterke stroming voerde het schip de zee op.

Cummings had geen enkel station kunnen bereiken via zijn marifoon, omdat hij te ver van de kust was. Robert Wynhoff, K5HUT, die ook een MMSN-netbeheerder is, assisteerde bij het gesprek. Cummings zei dat zijn schip, met één passagier aan boord, in noordwestelijke richting naar de kust van South Carolina dreef.

‘Een grote zorg was dat het schip rechtstreeks op weg was naar een luwte’, meldde het MMSN. ‘Luwtes zijn ondiepe, gevaarlijke gebieden die een gevaar vormen voor vaartuigen. Schepen kunnen door de wind het ondiepe gebied in worden geduwd, mogelijk aan de grond lopen en uit elkaar vallen. ”

Carpenter nam contact op met de familie van Cummings, die de Sea Tow-zeesleepdienst al had gebeld. Sea Tow adviseerde Carpenter om de kapitein te vertellen dat hij, indien mogelijk, dichter naar de kust moest gaan door naar het westen te zeilen. Carpenter vertelde Cummings dat als hij niet dichter bij de kust kon komen, hij de Amerikaanse kustwacht zou waarschuwen, die de situatie al in de gaten hield.

Zoals de MMSN meldde: ‘The Mystic Lady kon wat vooruitgang boeken, maar het ging erg traag. Leden van het MMSN belden via de vaste lijn diverse malen met de familie van de kapitein over de status van de opvarenden. De familie was bezorgd, maar opgelucht dat er communicatie tot stand was gebracht en dat alles in orde was. ‘

Enkele uren later vertelde de kapitein dat de wind was opgestoken, waardoor hij dicht genoeg naar de kust kon gaan zodat Sea Tow het schip kon bereiken en terug naar de haven kon brengen.

Het Pacific Seafarers ’Net, dat 14.300 MHz bewaakt vanaf de westkust nadat de MMSN op 0200 UTC sluit, hield tot diep in de nacht contact met de Mystic Lady terwijl deze werd voortgetrokken.

De vermoeide, dankbare kapitein stuurde later een bericht aan het Net: “Duizendmaal dank aan iedereen die ons gisteravond op 14.300 heeft geholpen. Iedereen deed mee toen we naar het noorden afdreven in de Golfstroom, 60 mijl op weg naar een luwtekust. De MMSN-netcontrol en verschillende anderen bleven uren in contact, belden mensen en waren enorm behulpzaam. De situatie aan boord was gevaarlijk. We zijn nu veilig naar huis gesleept. Jullie zijn geweldig! ‘

Het MMSN, dat sinds 1968 in bedrijf is, bewaakt 14.300 MHz 70 uur per week om schepen en anderen die hulp nodig hebben, bij te staan.