Radio amateurs helpen air-ambulance

airplanePeru’s Radio Club Peruano (RCP) meldt dat Guillermo OA4DTU en de Peruvian Relief Chain op 7.100 MHz een vliegtuig assisteerden dat op weg was naar Paaseiland nadat de satellietcommunicatieapparatuur aan boord was uitgevallen.

Op donderdag 9 juli verloor een vliegtuig dat vertrokken was van Santiago de Chile om een luchtambulancedienst uit te voeren t.b.v. het ophalen van een ​​patiënt op Paaseiland, de communicatie met de verkeerstoren terwijl het meer dan 1.000 zeemijlen van het continent verwijderd was, dus wendde de piloot zich tot de frequentie van de Peruvian Relief Chain op 7100 kHz.

Terwijl de oefening van de Peruvian Relief Chain net een paar minuten eerder was beëindigd, bleven de collega’s Guillermo OA4DTU, die de Chain leidde, en Giancarlo OA4DSN nog even aan de frequentie hangen, zodat de piloot contact kon opnemen met Guillermo.

Op deze manier werd communicatie tot stand gebracht met het vliegtuig, dat zijn delicate situatie gedetailleerd beschreef, aangezien er een kennelijke storing was in de satellietcommunicatieapparatuur en daarom verzocht om telefonisch contact op te nemen met Ocean Air Control, dienst van het directoraat-generaal Aeronautics van Chili dat waakt over dat 32 miljoen vierkante kilometer luchtruim in de Stille Oceaan voor de kust van Chili.

Oceanic Control was verbaasd over het telefoontje van Guillermo, maar was gelijkertijd opgelucht, omdat ze inderdaad al in een alarmsituatie verkeerden vanwege het verlies van contact met het vliegtuig en vanwege het feit dat het externe team HF van de Island Tower Easter niet werkte waardoor HF communicatie voor hen dus niet mogelijk was.

Met deze dienst zijn ongeveer 10 telefoontjes gepleegd, waarbij verschillende posities en schema’s van de route werden doorgegeven, plus enkele aanwijzingen voor respectievelijk piloten en verkeerstoren.

Andere OA-collega’s waren stand-by en bereid om indien nodig actie te ondernemen, waarbij ze de verbinding van Guillermo met het vliegtuig in de gaten hielden totdat ze er zeker van waren dat het vliegtuig zijn bestemming zou bereiken.

Om ongeveer 23:30 (04:30 GMT) meldt het vliegtuig dat het via VHF contact heeft kunnen maken met de verkeerstoren van Paaseiland, die vervolgens de afdaling en landingsinstructies voor het eiland bevestigt!!!

De vreugde en tevredenheid van allen die aan de frequentie waren was groot,  vooral toen een paar minuten na het verbreken van de HF-verbinding de piloot contact opnam met Guillermo en hem de groeten deed, hem bedankte en een foto van het vliegtuig stuurde terwijl het op de Mataveri-baan stond, in de regen en wachtend op een patiënt die naar Santiago de Chile vervoerd moest worden.

Uiteindelijk nam de hele begeleiding van het vliegtuig bijna 3 uur in beslag, waarbij de verbinding al die tijd in stand is gebleven vanaf het eerste contact tot de landing op de bestemming. Ook de dank van de Ocean Air Control Service aan Guillermo en de Peruvian Socorro Chain werd overgebracht.

Deze actie bevestigt nog maar eens de rol die radio amateurs kunnen spelen in noodsituaties.