IARU: HF Digital Mode Band Plan review

iaruVoor de eerste keer in hun geschiedenis hebben alle drie de IARU-regio’s zich verenigd om de bandplanningsinspanningen rechtstreeks te coördineren om de explosieve groei in digitale HF-modi op te vangen

De aankondiging van de IARU-secretaris Dave Sumner K1ZZ luidt:

Omdat frequentietoewijzingen en operationele belangen van amateurradio’s in verschillende delen van de wereld verschillen, is de ontwikkeling van bandplannen – vrijwillige richtlijnen voor het gebruik van het spectrum dat beschikbaar is voor radioamateurs – een verantwoordelijkheid van de drie regionale IARU-organisaties. Elk van de drie gewesten heeft een commissie voor bandplanning die zich op dit werk concentreren. In de afgelopen jaren zijn er meer inspanningen geleverd om de regionale bandplannen waar mogelijk op één lijn te brengen. De definitieve goedkeuring van herzieningen van het bandplan wordt over het algemeen gegeven door de regionale conferenties van de IARU-ledenverenigingen die om de drie jaar op een roterende basis worden gehouden.

Deze benadering van bandplanning heeft in het algemeen gelijke tred gehouden met de evolutie van het gebruik van amateurradio. De explosieve groei op HF (onder 30 MHz) van digitale modi, met name FT8, heeft echter geleid tot een waargenomen overbevolking van de HF bandsegmenten voor digitale modi. Daarom is er een werkgroep gevormd bestaande uit vertegenwoordigers van de drie regionale bandplanningscomités. Dit is de eerste keer dat de drie regio’s zich verenigen om de bandplanning rechtstreeks te coördineren.

De werkgroep heeft al vruchtbare gesprekken gevoerd met de WSJT Development Group onder leiding van Joe Taylor, K1JT. Aanvullende besprekingen, ook met andere HF-belanghebbenden, zullen worden gehouden als onderdeel van een fundamentele evaluatie van de verschillende digitale HF-modi en hoe deze het beste kunnen worden gecategoriseerd en gerangschikt om het beperkte beschikbare spectrum te delen.

Het belangrijkste doel is om oplossingen te ontwikkelen die congestie binnen zeer populaire modussegmenten verminderen en wederzijdse interferentie tussen incompatibele modi zoveel mogelijk voorkomen. Hoewel de voorgestelde herzieningen van het bandplan moeten worden goedgekeurd door de aangesloten verenigingen in elke regio, betekenen recente administratieve wijzigingen dat de wijzigingen kunnen worden doorgevoerd zonder te hoeven wachten op de regionale conferenties.

Amateurs worden aangespoord om de voortgang te volgen via hun amateurvereniging en de respectievelijke IARU websites, die te vinden zijn via www.iaru.org

Je kunt je inschrijven voor de IARU News mailing list op