Lancering VLF ballon

BallonnetjeOp 12 september is de Universiteit van Warschau van plan om een high-altitude ballon op te laten, met aan boord een VLF 210m lang antenne systeem, dat uitzendt op 14.2 kHz


14.2 kHz is de vroegere frequentie van het Babice Radio Station in Polen.

Het project moet zeer belangrijke data aan gaan leveren voor een doctoraal studie – alle informatie over de ontvangst van het signaal (de ontvangstlocatie, SNR, bandbreedte etc.) is heel belangrijk; jouw hulp bij het luisteren naar de uitzending is van onschatbare waarde!

De ballon zal ook in APRS uitzenden op 144.800 MHz FM, roepnaam SP5AXL.

Meer details op
https://alexander.n.se/grimetons-sister-station-shall-reappear-in-the-stratosphere/?lang=en

Heb je al een VLF ontvanger waarmee je b.v. naar de uitzendingen van SAQ luistert op 17.2kHz, dan kan je die prima gebruiken voor dit experiment. Dat zeker een uitdaging zal zijn, want 14.2kHz heeft een golflengte van 21,5 km en dan is 210m antenne een beetje kort. Bovendien zal de tegencapaciteit van een ballon ook niet optimaal zijn, om maar iets te noemen. Daarnaast kan je niet – zoals SAQ – 200kW in de antenne pompen om de verliezen een beetje te compenseren. Het zal dus een hele uitdaging worden om het signaal te ontvangen.

 

Geef een reactie