WSPR helpt bij zoektocht MH370

airplaneHet bij amateurs welbekende Weak Signal Propagation Reporting (WSPR), blijft een belangrijke rol spelen in de hoop het wrak van het vermiste MH370-vliegtuig te vinden, meldt John Willliam, VK4JJW. WSPR wordt momenteel verfijnd om te helpen bij het vinden van vlucht 370 van Malaysia Airlines.

Het digitale communicatieprotocol met laag vermogen dat door radioamateurs wordt gebruikt om voortplanting te testen, wordt nu gebruikt door ruimtevaartingenieur Richard Godfrey in combinatie met een systeem dat hij ontwikkelde, Global Detection and Tracking of Aircraft Anywhere Anytime (GDTAAA). In combinatie met de gegevens van een vliegtuig dat wordt geëxploiteerd door de Australische luchtvaartmaatschappij Quantas, zullen enkele voorbereidende tests worden uitgevoerd voordat later dit jaar opnieuw een blinde test wordt uitgevoerd met de gegevens van de machine van Malaysia Airlines. Het doel is om erachter te komen of het volgen met behulp van het GDTAAA-systeem deze keer succesvoller kan zijn. Volgens een artikel op https://www.airlineratings.com zullen de tests in oktober en november plaatsvinden om de exacte locatie van de crash te vinden.

Twee afzonderlijke zoektochten naar wrakstukken na de crash van 2014 waren niet succesvol, hoewel meer dan 30 brokstukken op verschillende plaatsen in het gebied rond Afrika aanspoelden. Vlucht MH370 was onderweg naar Peking (China) vanuit Kuala Lumpur (Maleisië). Bepaald bewijs suggereert een crash in de Indische Oceaan. Er is uitgebreide informatie over het onderwerp te vinden in Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines-vlucht_370