Mailing list problemen

mailboxZoals jullie misschien weten, hebben we tijdens ons uitstapje in oktober de PI4RAZ server gemigreerd naar een nieuwe provider. De reden was dat de zakelijke verbanden van een onzer bestuursleden veranderd waren, waardoor de server niet meer in zijn huidige vorm kon blijven draaien.

Gelukkig konden we verhuizen naar een door een van onze bestuursleden niet meer gebruikte VPS (Virtual Private Server) en waren we binnen een dag over. Echter, onze server verstuurt zelf zijn email, zoals de aankondiging van de nieuwe RAZzies. Nu kreeg ik van een aantal amateurs de melding dat zij sinds de migratie geen mail meer van ons krijgen. Een inspectie van de logging laat inderdaad zien dat Microsoft (dus Hotmail/Outlook abonnees) consequent alle mail van ons weigert, ondanks dat we op geen enkele blocklist voorkomen. De melding in de logging is “Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3140)”. Dat wij niet de enige zijn met dit probleem blijkt uit dit draadje. Het lijkt ermee te maken te hebben dat Microsoft mail weigert uit de adresreeksen van VPS providers. Waarschijnlijk omdat een VPS nog wel eens misbruikt wordt door spammers; de servers zijn eenvoudig online aan te maken zonder tussenkomst van de provider en je kunt ze per maand opzeggen. Helaas hebben wij (en met ons vele anderen in de wereld die een eigen mailserver draaien) daar geen oplossing voor en Microsoft is doof voor de klachten van hun eigen gebruikers. Dus sta je op onze mailinglist met een Hotmail of Outlook adres, dan ziet het er naar uit dat je voorlopig geen mail meer van de website kunt ontvangen.