144/430 MHz banden in gebruik voor PMR tijdens Olympische Spelen van 2024

Olympische ringenHet Franse Nationale Frequentie Agentschap ANFR heeft aangekondigd dat de amateurradiobanden 144 en 430 MHz zullen worden gebruikt voor PMR-spraakcommunicatie, 1240 MHz voor PMSE (Programme Making and Special Events) en 2,3 GHz voor videoverbindingen tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van 2024

Een vertaling van de ANFR-aankondiging zegt:

Frankrijk bereidt zich voor om in 2024 de Olympische en Paralympische Spelen (OLYMPISCHE Spelen) in Parijs te organiseren.

Het Nationaal Frequentie Agentschap is verantwoordelijk voor het opstellen van het frequentieplan en de toewijzing van frequenties voor de Spelen.

Daartoe werkt ANFR samen met alle toegewezen personen om de hoeveelheid spectrum te beoordelen die nodig is voor de organisatie en wereldwijde uitzendingen van de Spelen. In deze context zijn, zoals in eerdere edities van de zomer-JOP (Jeux Olympiques et Paralympiques), banden geïdentificeerd die niet in de eerste plaats zijn toegewezen aan PMR, PMSE audio- en videogebruik en aan score- en tijdbeheer, om te voldoen aan de daaruit voortvloeiende behoefte aan frequentiespectrum.

ARCEP, die de rechten heeft op de band 144 – 146 MHz, heeft dus tijdens de JOP die zullen plaatsvinden van 26 juli tot 11 augustus en vervolgens van 28 augustus tot 8 september 2024, toestemming gegeven voor gebruik door de officiële omroeporganisatie van de Spelen en haar dienstverleners, naast andere belanghebbenden. De band zal dus de PMR-spraakdienst (walkie-talkie) huisvesten in simplex-kanalen van 6,25 en 12,5 kHz, tot 1 W. Dit gebruik van de band door de Parijse JOP is toegestaan ​​op de plaatsen van wedstrijden en niet-competities, ongeveer veertig sites, voornamelijk gelegen in het Franse metropool, op het grondgebied van de regio Parijs (Parijs, Elancourt, Versailles, Saint-Quentin-en-Yvelines, Saint Denis, Le Bourget, La Courneuve, Clichy Sous-Bois, Villepinte, Vaires-sur -Marne), maar ook in de provincies Lille, Lyon, Saint-Etienne, Marseille, Nice, Bordeaux, Châteauroux en Nantes. Evenementen zullen ook plaatsvinden in Frans-Polynesië op de Teahupoo-locatie.

Bovendien zullen op deze locaties de frequenties in de band 430 – 440 MHz ook worden gebruikt om de PMR-spraakdienst (walkietalkie) in simplex-kanalen van 6,25 en 12,5 kHz, tot 1 W, in onder te brengen.

De band 1240 – 1260 MHz, die op secundaire basis beschikbaar is voor amateurdiensten, zal gebruikt worden voor PMSE-audioapparatuur met een vermogen van minder dan of gelijk aan 50 mW en een kanaalbreedte van minder dan of gelijk aan 200 kHz.

Ten slotte zullen in de banden tussen 2300 – 2483,5 MHz, waarvan een deel ook secundair gebruikt mag worden door amateurdiensten, mobiele videoverbindingen tot 10 W met een maximale kanaalbreedte van 20 MHz worden ingezet.

De frequenties worden ter beschikking gesteld aan het organisatiecomité van de Olympische Spelen van Parijs 2024 in de periode van een maand voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen tot een week na de sluitingsceremonie van de Paralympische Spelen, van 26 juni tot 15 september 2024. Om ze in goede omstandigheden te kunnen gebruiken, lijkt het ons essentieel dat in de omgeving van de sites het gebruik door radioamateurs in deze periode wordt beperkt. We vertrouwen op alle leden van de amateurradiogemeenschap om dit te doen.

ANFR aankondiging:
https://www.anfr.fr/licences-et-autorisations/radioamateurs/actualites/actualite/actualites/utilisation-du-spectre-des-frequences-dans-le-cadre-des-jeux-olympiques-et-paralympiques-de-paris-2024/

 

Geef een antwoord