AM in Amerikaanse autoradio’s blijft behouden

oude radio'sAM-radio is nog niet helemaal dood onder degenen die auto’s verkopen in de VS. Eén autofabrikant heeft letterlijk in de achteruit geschakeld.

 

In de Verenigde Staten is de Ford Motor Company teruggekomen op een eerder besluit om AM-radio’s te schrappen in zijn nieuwe auto’s, vrachtwagens en SUV’s. De aankondiging van de autofabrikant werd gedaan op dinsdag 23 mei, vlak na een tweeledig wetsvoorstel dat werd ingediend in Washington, D.C., waarin werd aangedrongen op behoud van AM-radio als maatregel voor openbare veiligheid.

Jim Farley, CEO van Ford, kondigde op sociale media aan dat de ommekeer kwam na gesprekken met beleidsleiders van de regering die geloven dat de afschaffing van AM-radio in voertuigen automobilisten zal afsnijden van essentiële noodwaarschuwingen die (nog steeds) op die frequenties worden uitgezonden. Amerika is iets groter dan Nederland en AM heeft een groter bereik dan FM en/of DAB (voor zover dat laatste überhaupt al bestaat in Amerika)

De CEO schreef op Twitter dat alle Ford- en Lincoln-voertuigen uit 2024 AM-radio zullen hebben. Hij voegde eraan toe: [quote] “Voor eigenaren van Ford’s EV’s zonder AM-uitzendmogelijkheid, bieden we een software-update aan.” [endquote] De update zou de AM-functionaliteit herstellen.

De Amerikaanse Federal Communications Commission heeft eveneens haar steun betuigd aan de voorgestelde wetgeving die een einde wilde maken aan de trend dat autofabrikanten AM-ontvangst in Amerikaanse voertuigen wilden verwijderen. Het wetsvoorstel, dat op 17 mei is ingediend, staat bekend als de ‘AM for Every Vehicle Act’. De FCC kan niet reguleren wat autofabrikanten doen, maar was niettemin uitgesproken over de waarde die AM-radio heeft voor automobilisten die mogelijk noodwaarschuwingen moeten ontvangen terwijl ze onderweg zijn.

Andere fabrikanten, waaronder Volvo, Tesla en BMW, hebben aangegeven de AM-radio uit hun nieuwe elektrische auto’s te schrappen vanwege interferentie tussen de elektrische besturingssystemen van de voertuigen en de AM-band. (Dus in plaats van de auto’s storingsvrij te maken, wordt de AM band geschrapt. Is ook een oplossing) De Associated Press kreeg niet meteen een reactie van de andere autofabrikanten.

De tegenstanders van het wetsvoorstel, waaronder The Alliance for Automotive Innovation, die Amerikaanse autofabrikanten vertegenwoordigt, noemden het AM-radiovoorstel onnodig. Ze zeiden dat het Amerikaanse waarschuwingssysteem, beheerd door de Federal Emergency Management Agency, ook veiligheidswaarschuwingen kan geven op andere manieren, zoals FM-uitzendingen, satelliet- en mobiele netwerken. Waarbij ik al opmerkte dat FM en mobiele netwerken in Amerika bij lange na niet dekkend zijn en het aantal auto’s met satellietontvangst nog nihil is. Dus ik snap die AM lobby wel.

Wat die Amerikanen ook nog doen op AM is “Backyard Broadcast”, letterlijk achtertuin uitzendingen. Als er ergens een huis te koop staat, kan je – als je voor de deur staat – je autoradio op een AM frequentie zetten die speciaal voor laag vermogenstoepassingen is (zoals bij ons de tientallen keren uitgegeven 1485kHz) en dan kan je in je auto via de radio alle bijzonderheden van het huis beluisteren zonder dat je met de makelaar een rondleiding hoeft te doen. Maar om daar nou voor AM in autoradio’s te handhaven…