Na een ongeval moeten bergingsbedrijven de betrokken voertuigen zo snel mogelijk van de weg halen. Onderweg heeft de bemanning van zo’n bergingsvoertuig vaak contact met de meldkamer, al dan niet via een portofoon. Waarom mogen zij wel hun portofoon bedienen achter het stuur, aangezien je geen telefoon mag vasthouden.
De bergingsspecialist zegt daarover: ‘Dat je tijdens het autorijden geen telefoon in je hand mag hebben, is bekend. Maar ik ben bergingsspecialist van beroep en wij communiceren met onze meldkamer via de portofoon. Die hangt vast aan onze overall en bedienen we alleen door het inknijpen van de spreeksleutel. Nu is een aantal van mijn collega’s door de verkeerspolitie bekeurd wegens het vasthouden van een mobiele telefoon, terwijl dit toch echt onze portofoons zijn. Hoe kunnen wij, bergingsspecialisten, voorkomen dat we hier een boete voor krijgen?’
De autoredacteur van het AD zegt daarover: ‘De betreffende politieagenten hebben een fout gemaakt als uw collega’s alleen de spreeksleutel vasthielden. Dat is namelijk niet strafbaar. Deze uitzondering is in de regelgeving opgenomen omdat vooral hulpverleners, zoals politiemensen, brandweer en ambulancepersoneel, niet via telefoons communiceren maar via mobilofoons en portofoons. Daarmee hebben ze rechtstreeks en zonder enige vertraging contact met andere hulpverleners of de meldkamer. Een telefoongesprek werkt voor hulpverleners vaak te traag omdat elke seconde telt.
Ik zou in dit geval dan ook zeker bezwaar maken. In de officiële instructie voor de politie die gaat over ‘Verbod vasthouden mobiele elektronische apparatuur tijdens het rijden’ staat duidelijk omschreven dat je tijdens het rijden wél een spreeksleutel mag bedienen. Letterlijk staat er: ‘De volgende apparaten vallen niet onder het nieuwe verbod: Spreeksleutels (of gelijkende voorwerpen) die zijn bevestigd aan mobilofoons. Het enkel vasthouden van het mondstuk/de spreeksleutel valt niet onder dit artikel.’
Ook staat hierin: ‘Als apparatuur niet wordt vastgehouden maar met ‘een oortje’ wordt gedragen, dan is het enkel bedienen van een knop aan het snoer daarvan (volumeknop bijvoorbeeld) niet genoeg om te spreken van vasthouden.’ Een volgende keer kunnen uw collega’s dus de dienstdoende politiemensen hierop wijzen, om een bekeuring te voorkomen.
Juist voor hulpverleners is het belangrijk dat deze uitzondering is gemaakt. Het is immers voor de uitoefening van bijvoorbeeld uw beroep van essentieel belang dat u onderweg met de meldkamer kan blijven communiceren. U dient te weten waar precies een ongeval is gemeld en hoe u daar kunt komen. U zit meestal alleen in het voertuig, dus ontkomt er dan niet aan de spreeksleutel te bedienen tijdens het besturen van de auto.
Een handsfree installatie voor bediening van de portofoon zou natuurlijk veiliger zijn, ook voor u en uw collega’s. U kunt dan immers beide handen aan het stuur houden. Maar ik kan mij zo voorstellen dat dit lastig is, zo niet onmogelijk te realiseren. Want anders dan bij een telefoon moet je bij een portofoon of mobilofoon altijd eerst een knop indrukken om te kunnen praten/zenden en je laat diezelfde knop weer los als je luistert/ontvangt. De handsfree audio-installatie met bluetooth in auto’s is alleen bedoeld voor telefoons en niet voor portofoons.’
Kortom: een porto in de auto mag.