Van de week werden we erop geattendeerd dat het niet meer mogelijk was om de winkelwagen van de webshop te benaderen en dus ook niet om af te rekenen.
Voor de webshop wordt gebruik gemaakt van het programma WP eCommerce, dat kosteloos was. Het voldeed aan wat wij wilden, maar het programma wordt al enige tijd niet meer onderhouden en begint conflicten te vertonen met de wél steeds verder bijgewerkte WordPress software. En na de laatste update van WordPress was dus de winkelwagen verdwenen.
Er zijn twee manieren om de winkelwagen te tonen: de eerste is in een widget (dat zijn die modules die je in de rechter zijbalk ziet) en de tweede op een pagina. De widget methode werkt dus niet meer, maar de pagina methode nog wel. Kies je in het menu voor Webshop, dan zie je de winkelwagen bovenaan de pagina.
Waarom geen andere webshop software geïnstalleerd zoals b.v. het eveneens gratis WooCommerce, heel bekend onder WP gebruikers? Omdat het standaard niet kan wat wij willen. Voor de verzendkosten is maar 1 tarief mogelijk, en in de huidige software differentiëren we de tarieven naar gewicht en bestemming (buitenland). Dat kan in WooCommerce ook wel, maar met een extra module en die is niet gratis maar daar moet voor betaald worden. Nou vind ik betalen niet erg, als het product daarna maar van mij is. Maar zo werkt het niet. Je moet een abonnement nemen en dat is niet direct goedkoop. Daarnaast heb ik een hekel aan abonnementen, want in eerste instantie lijkt het mee te vallen maar na enige tijd begint men de prijs te verhogen (kijk maar wat F1TV gedaan heeft met hun abbo in twee jaar) en als alles eenmaal geïnstalleerd is, kan je geen kant meer op. Tel daarbij op dat de website geen inkomsten heeft (wat de webshop oplevert is puur kostendekkend, daar maken we vrijwel geen winst mee) en dan snap je dat we onze nek niet daarvoor gaan uitsteken. Dus zolang we de huidige software in de lucht kunnen houden, hebben we geluk. En anders moeten we een list verzinnen…. Voorlopig werkt het allemaal weer.