de PI4RAZ website

Home arrow Technische artikelen arrow Randapparatuur arrow PSK31 interface

Sep 22, 2017 at 05:28 AM
Home
Laatste nieuws
Agenda
Over PI4RAZ
Technische artikelen
FAQs
News Feeds
Advanced Search
PI4RAZ Forum
PI4RAZ Logbook
Foto album
Ham Info
QSL kaartenbak
DX-cluster
JOTA cluster
Live Stream
MUF map
Tropo voorspelling
Agentschap Telecom
VERON
VRZA
Zoetermeer Award
Overig
Administrator
Blog
Contact Us
Links
Laatste Forum Topics
Login Form
Welcome, Guest. Please login or register.
22 September 2017, 04:28:14
Username: Password:

Forgot your password?
Banner
   Zonne  Rontgenstraling:     X-ray Status    Zonne Geomagnetisme:     Solar Geomagnetic Status
PSK31 interface Print E-mail
User Rating: / 2
PoorBest 
Een bijdrage van Frank Waarsenburg   
Nov 24, 2006 at 05:12 PM

Een van de meest populaire digitale modulatietechnieken van de laatste tijd is toch wel PSK31. Je hebt er dan ook niet veel voor nodig: een set, een computer en een interface tussen die twee. En vooral dat laatste is er in vele soorten en maten, zowel te koop als voor zelfbouw. Uiteraard is zelfbouw leuk en leerzaam.

Zelf heb ik ook een interface gebouwd, welke hier beschreven wordt. Mijn interface is niet galvanisch gescheiden van de set. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad; desondanks zijn er amateurs die zweren bij een strikte galvanische scheiding tussen computer en zender. Maar dat is bij dit ontwerp dus niet het geval.

De hier beschreven schakeling is gemaakt voor de Yaesu FT857 en werkt dus ook op de FT817 en FT897. Het schema ziet er als volgt uit:

PSK31 interface

Fig. 1 Het schema van de interface. Klik voor een vergroting.

Wat de schakeling feitelijk doet is voorzien in een niveau aanpassing tussen de RS232 interface van de computer en de (TTL) signalen van de set. Tevens is voorzien in twee potmeters voor de volumeregeling van en naar de set. De twee getekende mini-DIL connectoren verbinden de set met de schakeling. Pin 3 van de RS232 connector is de data transmit van de computer. Dit signaal stuurt transistor Q2 aan, welke de set weer van data voorziet middels een open collector interface. Diode D2 zorgt ervoor dat de transistor in sperrichting niet teveel spanning over de basis-emitter overgang krijgt. Dit mag meestal niet meer dan 5V zijn, en RS232 mag maximaal 25V afgeven. Vandaar.

In de retour datastroom is voorzien door middel van transistor Q3; eigenlijk de enige transistor die voedingsspanning nodig heeft. Die krijgt de transistor via schakelaar S2: hiermee kan gekozen worden of de voeding uit de set of uit de computer afgeleid moet worden. In het geval dat de computer gekozen wordt, wordt de spanning afgenomen van de signalen Data Terminal Ready (DTR) en/of Request To Send (RTS). Een van de twee moet dus wel hoog zijn; dat is meestal wel het geval met een echte RS232 interface. De transistor Q3 schakelt dus tussen de voedingsspanning (ca. 12V) en massa. Dat is eigenlijk niet volgens de specs, maar de meeste computers kunnen hiermee wel overweg.

Transistor Q1 bestuurt de zender: de PTT (Push To Talk) schakelaar. Met schakelaar S1 kan gekozen worden of de zendersturing door middel van het RTS of het DTR signaal plaats moet vinden. Dit moet overeenkomen met de keuze in de PSK software!

Connector J1 voorziet in de geluidskoppeling. Op de tip wordt het signaal van de set naar de computer afgenomen, terwijl op de ring het signaal van de computer naar de set staat. Door middel van de potmeters kan het juiste geluidsniveau ingesteld worden. Ik maakte hiervoor een kabeltje met 1 stereo stekker in de interface, en twee mono stekkers naar de computer, waar ik met de soldeerbout M (microfoon) en L (Line) in brandde. Maar je kunt natuurlijk ook twee snoertjes maken.

Met enige aanpassing is de interface vast ook voor andere sets te gebruiken. Dus gebruik dit ontwerp als uitgangspunt en maak je eigen interface! 

Laatst Gewijzigd ( Nov 24, 2006 at 05:48 PM )

Who's Online
Er zijn 168 gasten online
Praatpaal

U moet zich eerst aanmelden voor u berichten kunt plaatsen!
Maak hier een account aan!

Call mutaties sinds vorige week

Newsflash

AT-logoDe regionale commerciële radiozender Fresh FM was donderdag 31 augustus voor het laatst in de lucht. De vergunning liep tot 1 september 2017. Alle andere radiovergunningen zijn verlengd, maar die van Fresh FM niet.

Geef je mening (0 meningen)
Lees meer...

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.
Design by Mamboteam.com | Powered by Mambobanner.de