de PI4RAZ website

Home arrow Laatste nieuws arrow Newsflash arrow Nieuwe antenne testmethode

May 23, 2017 at 06:09 AM
Home
Laatste nieuws
Agenda
Over PI4RAZ
Technische artikelen
FAQs
News Feeds
Advanced Search
PI4RAZ Forum
PI4RAZ Logbook
Foto album
Ham Info
QSL kaartenbak
DX-cluster
JOTA cluster
Live Stream
MUF map
Tropo voorspelling
Agentschap Telecom
VERON
VRZA
Zoetermeer Award
Overig
Administrator
Blog
Contact Us
Links
Laatste Forum Topics
Login Form
Welcome, Guest. Please login or register.
23 May 2017, 05:09:53
Username: Password:

Forgot your password?
Banner
   Zonne  Rontgenstraling:     X-ray Status    Zonne Geomagnetisme:     Solar Geomagnetic Status
Nieuwe antenne testmethode Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Geschreven door Administrator   
May 10, 2017 at 10:08 AM

antenneFrank Donovan W3LPL heeft een van de weinige “super-stations” in de wereld. Kijk voor de grap maar eens op qrz.com . Tijdens het testen en vergelijken van twee antennesystemen met behulp van twee WSPRlite antenne testers van SOTABEAMS merkte hij op dat zeer goede resultaten te behalen zijn als je de ontvangstdata zo kunt filteren dat je alleen de gelijktijdige ontvangstrapporten zichtbaar maakt.

Aangezien WSPR zenders op willekeurige tijdstippen zenden, zijn dit soort gelijktijdige ontvangstrapporten vrij zeldzaam – tenzij je een “super-station” gebruikt! SOTABEAMS analyseerde Frank’s gegevens en was het ermee eens dat dit een interessante waarneming was. Dus hebben ze samengewerkt om dit onder te brengen in hun antenne analyse systeem. Stap 1 was om hun DXplorer.net data analyse systeem aan te passen zodat gefilterd kon worden op gelijktijdige spots maar ook op afstand/opstralingshoek. Naast deze verbeteringen werd ook de analyse van real-time statistische gegevens toegevoegd.

Niet iedereen beschikt over een “super-station” dus werd er een hardware upgrade uitgevoerd op de WSPRlite zenders zodat ze synchroon kunnen werken (op hetzelfde moment zenden) maar ook pseudo-random om goed gebruik te kunnen maken van de WSPR frequentie slots. Door deze aanpassing wordt het aantal bruikbare spots enorm vergroot en dat maakt zelfs het gelijktijdig analyseren van antennes met een laag rendement mogelijk.

Alles bij elkaar zorgen deze veranderingen dat het nu mogelijk is om een real-time analyse van antenneprestaties te realiseren op een manier zoals dat tot op heden niet mogelijk was. Deze analysemethode is nu live.

Details van dit systeem vind je op www.sotabeams.co.uk/wsprlite

En voorbeeld testresultaten op: http://www.sotabeams.co.uk/blog/

Meningen van lezers
Je moet je aanmelden of registreren om je mening te kunnen geven.

Who's Online
Er zijn 98 gasten online
Praatpaal

U moet zich eerst aanmelden voor u berichten kunt plaatsen!
Maak hier een account aan!
Polls
Contesten?

Call mutaties sinds vorige week

Newsflash

RS918SSBSoms loop je tegen van die dingen aan waar je je vraagtekens bij zet. Via het Spaanse blad Radionoticias.com werd ik geattendeerd op een leuke QRP SDR transceiver. Dan ga je wat verder zoeken, en dan lijkt het erop dat het ontwerp vakkundig gejat is van een Engelse amateur die er een open source project van had gemaakt.

Geef je mening (0 meningen)
Lees meer...

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.
Design by Mamboteam.com | Powered by Mambobanner.de