de PI4RAZ website

Home arrow Newsflash arrow Duitsland krijgt 60m en 6m uitbreiding

Nov 17, 2017 at 07:43 PM
Home
Laatste nieuws
Agenda
Over PI4RAZ
Technische artikelen
FAQs
News Feeds
Advanced Search
PI4RAZ Forum
PI4RAZ Logbook
Foto album
Ham Info
QSL kaartenbak
DX-cluster
JOTA cluster
Live Stream
MUF map
Tropo voorspelling
Agentschap Telecom
VERON
VRZA
Zoetermeer Award
Overig
Administrator
Blog
Contact Us
Links
Laatste Forum Topics
Login Form
Welcome, Guest. Please login or register.
17 November 2017, 19:43:20
Username: Password:

Forgot your password?
Syndicate
PI4RAZ Website
Banner
   Zonne  Rontgenstraling:     X-ray Status    Zonne Geomagnetisme:     Solar Geomagnetic Status
Latest News
Popular
Duitsland krijgt 60m en 6m uitbreiding Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Geschreven door Administrator   
Nov 14, 2017 at 02:02 PM

DARC logoDe Duitse radio amateur vereniging DARC meldt dat radio amateurs in dat land vanaf 11 november toestemming hebben voor het gebruik van de nieuwe 60m band en daarnaast wat uitbreidingen hebben gekregen op de 6m band.

De amateurs hebben nu de beschikking over het frequentiegebied van 5351.5- 5366.5 kHz (de WRC-15 toewijzing) met een maximaal uitgestraald vermogen van 15 Watt EIRP op secundaire basis.

Daarnaast wordt het frequentiegebied van 50.08-51 MHz dat eerder aan de amateurs was toegewezen op secundaire basis nu uitgebreid naar 50.03-51 MHz (dus 50kHz erbij aan de onderkant). Het maximaal uitgestraalde vermogen hier is 25 Watt ERP.

Let op het verschil tussen EIRP en ERP. EIRP is ten opzichte van een isotrope (punt) straler en dat scheelt nog eens 2.1dB met een dipool. 15W EIRP is dus 9,24W dBd.

Bij ERP moet je rekening houden met de gain van de antenne. Heb je een dipool op 6m met 6dB gain, dan mag je niet meer dan 6,25W in de antenne pompen. De effectieve straling komt dan overeen met 25W in een dipool.

Meningen van lezers
Je moet je aanmelden of registreren om je mening te kunnen geven.

Who's Online
Er zijn 212 gasten online en 2 bekenden online
  • PA1DE
  • pe1rkr
Praatpaal

U moet zich eerst aanmelden voor u berichten kunt plaatsen!
Maak hier een account aan!

Call mutaties sinds vorige week

Newsflash

IJslandse vlagOp 9 november 2017 heeft het IJslandse Ministerie van Transport en Binnenlandse Zaken een aantal wijzigingen voorgesteld aan de Radio Regelementen waar nog commentaar op geleverd kan worden.

Geef je mening (0 meningen)
Lees meer...

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.
Design by Mamboteam.com | Powered by Mambobanner.de