Deurbel houdt auto’s op slot

deurbel

deurbelDeurbel houdt auto's op slot

Stukje onderzoeksjournalistiek in de Telegaap van gisteren en vandaag: in Wassenaar wilden auto's met op afstand bedienbare deurvergrendeling niet meer open als ze op een bepaalde plek geparkeerd werden. 

 

De "technische" verklaring, door de journalist opgetekend uit de mond van de lokale slager, is zowel tenenkrommend als lachwekkend:

"Het lijkt er namelijk op dat de sensoren waarmee de auto's open- en dichtgaan, op dezelfde frequentie zitten als bijvoorbeeld bepaalde koptelefoons, 'bakkies' en andere apparatuur. Dat is een gratis frequentie waar veel gebruikt van wordt gemaakt, ook door de auto-industrie. En als die 'band' vol zit, dan is de koek op…"

Wij kennen het fenomeen natuurlijk al langer. Doordat veel afstandsbedieningen die met radiogolven werken (er zijn er ook die met infrarood werken: mijn Renault Megane had zo'n IR-afstandsbediening) gebruik maken van 433.920MHz, is er een risico van interferentie met de amateurband. De frequentie 433.920 is onderdeel van de zogenaamde ISM-banden (Industrial, Scientific, Medical) waarbij gebruikers zonder machtiging en met een maximaal zendvermogen van tegenwoordig 10mW gebruik van mogen maken. Voorwaarde is dat deze gebruikers geen storing mogen veroorzaken bij de primaire gebruikers van deze banden en storing op deze banden moeten accepteren. En dat laatste is lastig uit te leggen aan iemand die zijn auto niet openkrijgt. Ik schreef al eerder een artikel over een vergelijkbare situatie. De bron van déze anti-deuropener was echter bijzonder: een deurbel

Het geeft te denken. Kennelijk komt een transistor die de voedingsspanning voor het 433MHz-oscillatortje schakelt, in geleiding als de batterij zijn levenseinde nadert. De zender heeft dan zo te zien nog voldoende energie om de auto-deuren dicht te houden. Je kunt je dan afvragen hoe dat ding in vredesnaam aan zijn CE-markering komt…

Anyway: gaat je auto niet meer open, zet dan nieuwe batterijen in je deurbel..  Laughing