Voice of Russia uit de lucht

Russische vlag

Russische vlagEn weer een down. Rommel-de-rommel in Rusland: de Russische president Vladimir Putin heeft het door de staat beheerde nieuwsagentschap RIA Novosti afgeschaft.

 

 

In een verrassingsbesluit dat gisteren gepubliceerd werd op de website van het Kremlin, kondigde Putin aan dat het nieuwsagentschap vervangen gaat worden door een nieuw agentschap onder de naam Russia Today.

Het nieuwe agentschap gaat geleid worden door Dmitry Kiselev, die bekend staat als een enthousiast aanhanger van het Kremlin.

Als neveneffect werd gelijk maar het staats-radiostation Voice of Russia gesloten. Het besluit is met onmiddellijke ingang geëffectueerd. Einde Voice of Russia.

Sergey Ivanov, hoofd van de financiële afdeling van het Kremlin, vertelde journalisten in Moskou dat het nieuwsagentschap gereorganiseerd wordt om het rendabeler te maken, en tegelijkertijd haar bereik te vergroten, aldus Interfax.

De heer Ivanov heeft gezegd dat het nieuwsagentschap, dat momenteel ontbonden en gereorganiseerd wordt naar het nieuwe bedrijf met de naam International News Agency Russia Today, "meer rationeel gebruik van publiek geld moet maken" en dat het effectiever moet zijn.

"Rusland streeft een onafhankelijk beleid na en verdedigt krachtig haar nationale belangen. Dat is niet makkelijk uit te leggen aan de wereld, maar we kunnen en moeten dat doen," zei hij.

Voor veel critici in Rusland suggereert deze uitspraak een sinistere zet door president Putin, zegt BBC verslaggever Daniel Sandford in Moskou.

Tijdens Putin's leiderschap van de Russische republiek heeft RIA Novosti haar uiterste best gedaan om een gebalanceerde verslaggeving te doen naar haar Russische en internationale achterban, zegt een correspondent.

Hoewel het nieuwsagentschap eigendom van de staat was, versloeg het ook wel topics van de oppositie in het Kremlin, zegt een correspondent.

Kiselev staat bekend om zijn ultra-conservatieve denkbeelden, waaronder een recente uitspraak dat homo's geen bloeddonor zouden mogen zijn, en dat de harten van homo's verbrand zouden moeten worden en niet getransplanteerd.

In de verslaglegging van haar eigen ondergang rapporteert RIA dat "dit een laatste zet is in een aantal veranderingen in het Russische landschap, waarbij een toenemende controle over de toch al sterk gereguleerde mediasector de aanleiding lijkt te zijn". En dan is radio natuurlijk een wel heel vrij en oncontroleerbaar medium, dus exit Voice of Russia…

 

Geef een reactie