Officiële 112-app in de maak

zwaailicht

zwaailichtDe landelijke overheid is bezig met een landelijke officiële 112-app. Deze app zou een volledige noodmelding kunnen versturen en dezelfde status hebben als een telefonische 112-melding. Dit laatste alleen als het technisch mogelijk is.

 

 

Een vrijwilliger van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond kwam met een idee van een 112-app. Uit een inventarisatie bleek dat er al een flink aantal officieuze 112-apps in de markt waren. Op de meldkamer kwam naar voren dat er vanuit de centralisten behoefte was aan een andere manier van contacteren van mensen. Als voorbeeld gaven meldkamermedewerkers aan dat wanneer er geen levensbedreigende situatie zou zijn, een app'je best zou kunnen. Als voorbeeld geldt de Brandweer Antwerpen, die werkt met webformulieren bij wateroverlast, bijennesten en stormschade.

Overgetikt
Een van de bottlenecks in de ontwikkeling van de app, is dat een melding die schriftelijk bij de meldkamer binnenkomt, vele malen meer werk kost dan een telefoontje aannemen. De gemiddelde tijd dat men aan de telefoon kwijt is, is ongeveer 30 seconden. Bij een melding van een app moet die melding worden overgetikt in het meldkamersysteem.
Daarnaast is er minder informatie bij een app-melding en kunnen centralisten niet doorvragen. Onduidelijk bij een app-melding zou kunnen zijn welke persoon de melding doet. Ten slotte moet je als meldkamer waarborgen dat er dag en nacht iemand beschikbaar is om de app-melding aan te nemen. Een eventuele oplossing zou een webservice kunnen zijn, waarbij de app direct communiceert met het meldkamersysteem. Dit traject is een paar maanden geleden landelijk opgestart. Wanneer precies de 112-app in gebruik komt, is echter nog niet duidelijk.