Nederland niet voorbereid op stroomuitval

AT-logo

AT-logoNederlandse huishoudens zijn onvoldoende voorbereid op uitval van telecommunicatie als gevolg van stroomstoringen. Dat blijkt uit onderzoek van Agentschap Telecom.

 

 

De samenleving is zich nauwelijks bewust van de effecten van uitval, terwijl die afhankelijkheid de afgelopen jaren is toegenomen. Jaarlijks hebben ongeveer 350.000 huishoudens te maken met een stroomstoring van meer dan twee uur. Televisie, vaste telefonie, internettoegang, en soms ook mobiele telefonie vallen dan uit.

Nederlanders vinden het niet nodig diensten of apparatuur aan te schaffen waarmee telecomdiensten ook tijdens een stroomstoring gebruikt kunnen worden. De gemiddelde duur en frequentie van een storing wordt daarvoor als te beperkt ervaren. 

De resultaten van het onderzoek laten zien dat Nederlanders zich nauwelijks bewust zijn van de kans op uitval van telecommunicatie en de consequenties ervan. Dit terwijl de gevolgen toch hinderlijk en zelfs ernstig kunnen zijn, waarschuwt het Agentschap. Dat geldt voor consumenten, maar zeker ook voor bedrijven-aan-huis. Naast het feit dat het opladen van mobiele telefoons dan niet meer mogelijk is (ja, dan stopt je leven -red), kunnen ook administratiesystemen, betalingsverkeer of beveiligingssystemen uitvallen.   

Het onderzoek naar de gevolgen van stroomuitval op telecommunicatie vond plaats in het kader van het programma Telekwetsbaarheid van Agentschap Telecom. Dit programma wil de samenleving bewust maken van de afhankelijkheid van telecommunicatie en weerbaarder maken door handelingsperspectief te bieden. Het onderzoek is uitgevoerd door Stratix, in samenwerking met Tweakers.net. De enquête die op dit online platform werd gepubliceerd leverde 2200 ingevulde enquêteformulieren op.

Agentschap Telecom heeft samen met brancheverenigingen PZO en ZZP Nederland adviezen ontwikkeld om bedrijven-aan-huis voor te bereiden op stroomuitval. Deze geven inzicht in de consequenties van stroomuitval en adviseren over voorzorgsmaatregelen en oplossingen.