Amerikaanse kustwacht waarschuwt voor storing door LED lampen

LED lamp

LED lampDe Amerikaanse amateurvereniging ARRL heeft een rapport ontvangen van de Kustwacht aldaar waarin gewaarschuwd wordt voor de gevaren van LED verlichting die stoort op scheepsradio's en de AIS ontvangst.

 

 

De Amerikaanse kustwacht zegt dat het rapporten ontvangt van bemanningen, scheepseigenaren, inspecteurs en andere zeelieden over slechte ontvangst op de VHF marifoons, digital selective calling (DSC), en de automatische identificatie systemen (AIS) als deze in de buurt van LED verlichting komen. Dat betreft zowel binnen- als buitenverlichting, navigatielichten, zoeklichten en spots die je op schepen van alle afmetingen wel tegenkomt.

“Radiostoring veroorzaakt door deze LED verlichting veroorzaakte een potentieel veiligheidsrisico,” zei de kustwacht op 15 augustus in een waarschuwing aan zeevarenden. “Bijvoorbeeld: het maritieme reddingscoördinatiecentrum in een bepaalde haven was niet in staat om via VHF radio een verbinding te maken met een schip inzake een separatie-incident. Dat schip had ook nog eens last van heel slechte AIS ontvangst. Andere schepen in andere havens hadden last van verminderde ontvangst van hun VHF ontvangers, inclusief AIS, veroorzaakt door hun LED navigatielichten. LED verlichting die in de buurt van VHF antennes geïnstalleerd wordt hebben ook al bewezen de ontvangst te verstoren.”

De ARRL heeft een reeks aan mogelijke storingen vastgesteld, veroorzaakt door consumentenverlichting.
“Hoewel sommigen relatief stil zijn, veroorzaken andere lampen — zelfs degenen die aan de vereiste FCC stralingslimieten voldoen — mogelijk gevaarlijke storingen,” zegt Electromagnetic Compatibility Engineer van de ARRL, Mike Gruber, W1MG.
“Mijn advies is om LED lampen te testen voor je ze koopt, zeker als er een mogelijkheid is dat je ze gebruikt terwijl je vaart. Heb je eenmaal vastgesteld dat een bepaalde LED lamp stil is, koop er dan zoveel als je nodig hebt van diezelfde winkel.”

De afgelopen jaren heeft de ARRL al diverse rapporten naar het FCC (Amerikaanse AT) gestuurd over LED en andere verlichtingssystemen die niet voldoen aan de FCC eisen. In diverse gevallen overschreden deze lampen in ruime mate de limieten van de FCC, in één geval zelfs met 58 dB, wat een storing veroorzaakte gelijk aan 650.000 legale lampen.

Zie ook dit verhaal op de site van het AT met verslag van verdwenen schepen (en niet door de Bermuda driehoek)