Gevecht om behoud AM in Amerikaanse autoradio’s

oude radio'sDe strijd om AM-radio in nieuwe elektrische voertuigen te houden, heeft in in Amerika een paar extra prominente stemmen gekregen.

 

FCC-commissaris Nathan Simington, die een uitgesproken tegenstander is geweest van de plannen van autofabrikanten om AM-radio uit elektrische voertuigen te verwijderen, heeft gezelschap gekregen van zeven voormalige functionarissen van het Amerikaanse bureau voor noodbeheer. In een brief aan de Amerikaanse minister van Transport, Pete Buttigieg, prezen de zeven de capaciteit van AM-radio voor langeafstandscommunicatie, waardoor deze uitzendmodus [citaat] “een vitaal systeem voor openbare veiligheid” is. [einde citaat]

Commissaris Simington sprak eind vorig jaar op een conventie van de National Association of Farm Broadcasters en beschreef om ongeveer dezelfde redenen AM-radio als “de essentiële ruggengraat” van het Emergency Alert System. Simington zei dat hij het eens was met de brief aan de transportsecretaris en noemde de druk om AM-radio in elektrische auto’s te houden een punt van dringende aandacht.

Een aantal autofabrikanten is gestopt met het installeren van AM-radio’s in hun voertuigen en beweert dat de auto’s elektromagnetische interferentie met AM-signalen veroorzaken. Senator Ed Markey uit Massachusetts vroeg onlangs een aantal autofabrikanten, waaronder het Amerikaanse Honda, Jaguar, General Motors, Kia en BMW, om hun intenties met betrekking tot AM- en FM-radio kenbaar te maken.

Noot van de redactie: de argumentatie om AM te weren uit elektrische voertuigen baart wel zorgen: “…beweert dat de auto’s elektromagnetische interferentie met AM-signalen veroorzaken“. Het zal toch niet dat de toename van elektrische auto’s betekent dat onze lagere banden gehinderd gaan worden door rijdende stoorzenders…