Heeft DAB nog toekomst?

DABIn “DAB Advocates Celebrated Growth in 2020” en “Assembly Highlights Advances for WorldDAB” beweerde WorldDAB-president Patrick Hannon dat 2020 een goed jaar was voor DAB +. Ik betwist dat. Over de jaren heen is er bevooroordeelde of overdreven informatie over DAB verspreid. Helaas is dergelijke informatie lukraak geaccepteerd door uitgevers in Europa en de VS. De journalistieke missie zou moeten zijn om nepnieuws binnen de media-industrie te ontdekken.

Velen realiseren zich misschien niet dat WorldDAB een organisatie is die als doel heeft het merk “Digital Audio Broadcast” te promoten dat 25 jaar geleden werd geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zweden. Zo’n vindingrijk lobbyorgaan zal ons natuurlijk nooit het volledige verhaal vertellen, compleet met alle ongemakkelijke feiten over DAB. Dus, afgezien van de informatiebarrage door DAB-belanghebbenden, zijn er veel claims die in twijfel moeten worden getrokken en onderzocht.

WorldDAB heeft met succes gelobbyd voor een eis van de EU-communicatiecode dat autoradio-ontvangers in nieuwe personenauto’s – niet in bussen en vrachtwagens – in staat moeten zijn om “aardse digitale radio” te ontvangen. “Maar het is GEEN vereiste om DAB + te ontvangen.” Dit zou in strijd zijn met de EU-concurrentieregels, aangezien er ook andere oplossingen zijn voor aardse digitale radio, bijv. het DRM-systeem (ontwikkeld in India), HD Radio (gebruikt in de Verenigde Staten), het Chinese CDR en de opkomende wereldwijde technologie 5G Broadcast. In feite heeft de Europese Unie nooit DAB of enig ander systeem aanbevolen of gedefinieerd als standaard voor aardse digitale radio. En gaat dat waarschijnlijk ook nooit doen.

Waar zijn de DAB-luisteraars eigenlijk? De introductie van DAB in een land betekent niet dat luisteraars FM en breedband zullen verlaten. Met uitzondering van het VK heeft WorldDAB geen DAB-luistercijfers gepresenteerd. Geschat wordt dat minder dan 1% van de wereldbevolking tegenwoordig naar DAB-radio luistert. In de meeste landen is “digitale radio” geen DAB, maar radio op internet.

Na het fiasco in Noorwegen zijn de DAB-belanghebbenden slim genoeg om alleen ‘digitaal luisteren’ te rapporteren, dat zowel DAB als online omvat. Er worden grote pogingen gedaan om de waarheid te verbergen. Maar de Noorse radioluisteraar is niet blij met de nationale overgang van FM naar DAB.

In het naburige Zweden bestaan nog steeds DAB-uitzendingen, maar er zijn zeer weinig luisteraars. Waarom zouden ze?

Sinds 1995 zijn er wereldwijd 82 miljoen DAB / DAB + -ontvangers verkocht. Dit moet in het perspectief worden geplaatst dat er meer dan 6 miljard FM-ontvangers zijn en nu meer dan 2,5 miljard smartphones. De verkoop van stand alone ontvangers neemt af, terwijl de smartphone / verbonden auto het enige toekomstige luisterplatform zal zijn dat FM-radio uitdaagt.

De BBC, een pionier in de ontwikkeling van DAB in de jaren negentig, beschouwt internet nu als het belangrijkste platform voor radio en televisie van de toekomst. BBC test al met succes 5G Broadcast in Schotland.

Pogingen om DAB op te nemen in smartphones zijn niet succesvol geweest. Een DAB-ontvanger verbruikt meer energie dan een vergelijkbare FM-ontvanger. Dit is een doorslaggevende reden voor het ontbreken van een wereldwijde consumentenmarkt voor DAB. De vooruitzichten dat DAB een belangrijk luisterplatform voor radio zal worden in het Verenigd Koninkrijk of elders, zijn klein. Dus waarom zou je het blijven proberen?

Er zijn geen tekenen dat DAB ooit wordt geaccepteerd in de elf grootste landen ter wereld, waaronder China, India, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Japan, die samen de helft van de totale wereldbevolking vertegenwoordigen.

Tegenwoordig zijn de meeste stand alone ontvangers die worden verkocht, inclusief autoradio, geschikt voor zowel FM als DAB. In Zweden is een nieuwe auto een verbonden auto (met internet). In een goed gedekt mobiel breedbandland biedt dit superieure keuzemogelijkheden en geluidskwaliteit voor radio online, ook in je auto.

FM is in de meeste landen (behalve Noorwegen) nog steeds beschikbaar als robuust noodalarmsysteem (EAS). Finland heeft onlangs een nationale wet aangenomen die FM verplicht voor alle nieuwe auto’s.

Sommige landen zullen kiezen voor andere digitale systemen voor aardse radio, zoals DRM en HD Radio met een betere geografische dekking dan DAB. Deze systemen gebruiken zowel de huidige frequentiebanden voor FM (VHF II) als die voor kortegolf en middengolf (HF). Investeren in DAB-zenders met klein bereik zal te duur zijn buiten stedelijke gebieden. In Australië, India, Brazilië en Rusland staat dit al op de agenda.

FM zal waarschijnlijk nog tientallen jaren blijven bestaan in de meeste van de 220 landen en gebieden ter wereld. Noorwegen neemt een wereldwijd unieke positie in als het enige land waar FM is vervangen door DAB voor zijn nationale netwerk (FM wordt nog gebruikt voor lokale radio). Zwitserland zou dit voorbeeld kunnen volgen in 2023. In Australië wordt DAB gebruikt in grootstedelijke gebieden, maar AM en FM blijven behouden. Onder de landen die eerder DAB hebben getest en / of overheidsinvesteringen op nationaal niveau hebben afgewezen, zijn Canada, Hong Kong, Taiwan, Portugal, Spanje, Letland, Hongarije, Finland, Zweden, Ierland en Nieuw-Zeeland.

Sommige digitale technologieën zijn van korte duur. Onthoud de cd, de DAT-cassette. En let op; Zwitserland sloot vorig jaar zijn aardse digitale televisienetwerk.

Gedurende de kwart eeuw dat DAB bestond, waren de kansen op een marktdoorbraak in de jaren negentig aanzienlijk groter dan nu. Toen bestond het internet niet als een belangrijk mediaplatform en had DAB meer aantrekkingskracht door meer kanalen aan te bieden dan FM. Tegenwoordig kan het systeem de radioluisteraar geen concurrentiële meerwaarde bieden wanneer mobiele en vaste breedband al overal aanwezig zijn. En met FM nog steeds beschikbaar als wereldwijde standaard.

DAB probeerde FM te vermoorden, maar via de achterdeur kwam internet en vermoorde DAB. Hier valt veel van te leren. Ik kijk ernaar uit om diepgaande rapporten te lezen over DAB, maar wel gebaseerd op objectieve bronnen.

 

2 gedachten aan “Heeft DAB nog toekomst?”

  1. Dit artikel geeft een overzicht van de situatie. Dank.

    Om een of andere reden vond ik DrAB altijd al onsympatiek. De onophoudelijke schreeuwreclames, dat we DAB moesten kopen, met aanschafkosten maar geen voordelen, wekten bij mij alleen ergernis. FM is goed genoeg en werkt (met wat ruis) tenminste gewoon door in een autotunnel. Helemaal vond ik het krom dat de verkooplobby heeft geregeld dat er in Duitsland in nieuwe karren geen FM radio meer mag worden geleverd.

  2. Jaren geleden toen DAB en later plus was de dekking, zeg maar rustig slecht en ik was er geen fan van.
    Maar dat is niet meer zo en DAB+ werkt prima.
    Ik heb 2 portable ontvangers, een van Sony en een van Sharp. De Sharp met een kleurenschermpje is een klein robuust ding dat tegen een stootje kan. Het viel laatst bijna 2 meter naar beneden op een stenen vloer en werkte nog steeds prima en geen beschadigingen. De Sony (geen kleurenscherm) was dacht ik 80 piek, is wet groter wat je hoort een iets voller geluid. De Sharp net 40 euro en het geluid is bijna het zelfde als de Sony. Met koptelefoon is de Sony wel stereo, de Sharp heeft geen koptelefoon aansluiting.
    Verder heb ik een veel grotere Medion tafelmodel radio (120 euro, speakers rechts en links een een subwoofertje onder de radio) met FM, DAB+ maar ook internet, streamen, Spotify, audio ingang, USB audio enz. Op een tafeltje in de hoek van de kamer geeft dat een vol geluid met meer dan voldoende volume.
    In de auto met een B&O systeem hebben we ook DAB+ en ik kan niet anders zeggen dat dit uitstekend werkt. Van enkele praatzenders is de kwaliteit voldoende maar van de echte muziekzenders is de kwaliteit zeker ruim voldoende. Bovendien heeft DAB+ veel meer zenders als FM! Zo luisteren wij veel naar Radio 2 Soul en Jazz, zijn er 2 NOB klassieke zenders (maar 1 in FM) kan je ook andere regionale zenders beluisteren een hier niet ver van de grens kan je ook nog Duitse zenders ontvangen, zonder problemen tot voorbij Lienden in de Betuwe.
    Terwijl bijv. radio 1 hier nauwelijks ruisvrij te ontvangen is (HR++ glas) werkt DAB+ uitstekend.
    Dus tegenwoordig kan je voor vrij weinig geld een goede portable kopen en voor wat meer een goed klinkende radio. Losse tuners zijn er ook met internet enz. erin vanaf een euro of 80.
    Mijn conclusie, DAB+ is volwassen geworden en voldoet nu prima.

Reacties zijn gesloten.