RFI problemen bij oude hoogtemeters

airplaneEen verder onderzoek naar de RFI-problemen van vliegtuigen na de recente lancering van de 5G-service door Amerikaanse gsm-aanbieders heeft een interessante technische bevinding opgeleverd. Kent Peterson KCØDGY heeft die update.

Ondanks een beschermende bufferband om frequenties te scheiden die worden gebruikt door mobiele telefoons en vliegtuigen, kunnen signalen van de nieuw geïmplementeerde draadloze 5G-service in de VS nog steeds de veiligheid van commerciële vliegtuigen in gevaar brengen bij vliegtuigen die oudere hoogtemeters zonder filters gebruiken, vertelde een getuige-deskundige aan Amerikaanse wetgevers in Washington, DC. Dennis Roberson vertelde een subcommissie in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden dat oudere radiohoogtemeters geen filters hebben die dat soort risicovolle signaalconflicten voorkomen die kritieke navigatie kunnen verstoren, vooral tijdens de landing. Zijn getuigenis kwam na het besluit van luchtvaartmaatschappijen om een ​​aantal van hun geplande vluchten aan de grond te zetten of om te leiden, die initieel gepland waren naar luchthavens in de buurt van 5G-mobiele telefoontorens. Telefoonmaatschappijen, waaronder AT&T en Verizon, werken nu in het C-bandspectrum tussen 3,7 en 3,98 GHz. Hoogtemeters zijn ontworpen om te werken op frequenties tussen 4,2 GHz en 4,4 GHz. Roberson zei dat dit soort interferentie waarschijnlijk geen factor van belang is geweest bij crashes, maar de mogelijkheid bestaat wel omdat oudere hoogtemeters in staat zijn om transmissies buiten de hun toegewezen band op te pikken, zoals die worden gebruikt door 5G-diensten. Hij zei dat een bufferband een “groot kussen” vormt tussen de toewijzingen aan de telefoonmaatschappijen en de hoogtemeters in het spectrum, maar niettemin, zonder filters in de hoogtemeters, kunnen er nog steeds signaalconflicten optreden.