11 December 2018, 03:16:59 *
Welcome, Guest. Please login or register.

News: Nieuwe sectie: Projecten, met als eerste board de Bitx20!

   Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Zelfbouw Isotron antenne door PD1PWR  (Read 9594 times)
PE1PWR
Nieuweling
*
Posts: 5

View Profile Email
« on: 8 October 2018, 20:30:23 »

Mijn ervaringmet de Isotron.

Ik was al een tijdje op zoek naar een niet al te grote antenne om een keer uit te kunnen komen op de 20 mtr band en lager.

Mijn interesse werd gewekt door het stukje over Isotron antennes op dit forum. Ik had nog het nodige materiaal liggen om een Isotron te kunnen bouwen. De rest wat ik niet had heb ik bij de bouwmarkt gehaald. De meetapparatuur die ik gebruik hebt om een juiste spoel te kunnen maken is een meetbank van Racal-Dana de LCR databridge 9341. Een onmisbare meetbank voor spoelen en condensators. Mijn spoel voor de 14 Mhz heb ik afgestemd op 30 Uh. De bandbreedte is niet echt groot te noemen. Na een 0,25 Mhz heb je al een antenne tuner nodig. Degene die ik gebruik is een MFJ 949-E. Deze werkt voor mij perfect. De hoogte van de Isotron is 81 cm volgens een gevonden schema via Google. Het dakje bovenop is aan beide kanten 34 x 15 cm . Onder idem. De hoek is 90 graden. Ik heb een afvoerbuis gebruikt van 4 cm doorsnee 81 cm lang. De spoel heb ik op een oude kunststof klos gemaakt en uitgevoerd met 1,5 zwart VD draad massief. De spoel 10 cm rond is op de buis geschoven tot het midden van Isotron. In mijn situatie was de Isotron daarna makkelijk in resonantie te brengen. Werk de bedrading strak af anders zal de zender bij 1:1 afslaan omdat de boel gaat oscilleren. Bij een proef kwam ik tot mijn stomme verbazing binnen in Bulgarije. LZ6C deed een contest. Rapport S9 voor ontvangst. Later op de middag hoorde ik een contest vanuit Siberie door de YT1A ( 1KW zendvermogen). Het zal toch niet ...... En ja hoor ook daar kwam ik binnen met S7. Ik was met stomheid geslagen dat ik met de antenne binnen op zolder met 70 watt zo ver kwam. De gebruikte zender is een Yaesu FT-857. Mijn call is nog PD1PWR maar moest eigenlijk al PE1PWR zijn. Vandaar de 70 watt SSB. Ik ben eigenlijk omdat ik niet echt vergelijkingsmateriaal heb al overstag om nog een Isotron te bouwen. Een voor de 40 en 80 mtr waarbij ik waarschijnlijk een relay op afstand ga gebruiken om de spoel in 2 te delen voor beide banden.
Volgens mij moet dat kunnen omdat met die lange golven een relay niet zoveel invloed zal hebben op het geheel.

Ik kan helaas nog niet zo snel de foto's plaatsen maar daar ga ik voor zorgen. Van de week gaat de antenne het dak op. Uiteraard ben ik dan benieuwt naar de ontvangst resultaten op 20 mtr. Die zijn nu al erg goed te noemen. En de QRM die valt enorm mee. Een draad antenne genereert meer QRM. Daar heb ik overigens niet mee gezonden. Dat was een andere experiment.
Tot gauw voor de foto's. Wil je foto's eerder zien geef mij dan een vriendschap verzoek op Facebook onder Wim Schilperoort Zoetermeer. Daar staan de foto's al op. Kunnen we gelijk kennis maken.
Met zendgroeten van
Wim PD1PWR Zoetermeer.

« Last Edit: 8 October 2018, 20:37:34 by PD1PWR » Logged
PA3CNO
Senior
****
Posts: 368

View Profile WWW Email
« Reply #1 on: 10 October 2018, 13:19:02 »

Oei. Ik zie een stukje in je betoog waar ik even op wil reageren. Dit soort antennes werken omdat ze op de gebruikte frequentie in resonantie zijn. Daar halen ze hun stralingsenergie vandaan. Maar als je dit soort antennes gaat tunen met een antennetuner (geldt ook voor een loop antenne), dan stem je niet de antenne af, maar het antennesysteem. De uitgestraalde energie loopt dan heel snel terug. Althans, de uitgestraalde energie van de antenne. De kabel daarentegen gaat in plaats daarvan meer stralen. Je blijft dus wel verbindingen kunnen maken, maar dan op de straling van de kabel. En dat is in de meeste gevallen niet gunstig...
Logged
PE1PWR
Nieuweling
*
Posts: 5

View Profile Email
« Reply #2 on: 14 October 2018, 15:42:35 »

Dank voor je reactie.
Ik heb inderdaad ook ervaren dat de lengte van de coaxkabel bepalend is voor de resonantie als je de tuner gebruikt. Leg de coax kabel in een lus en de tuning staat ernaast. Ik heb nu onder de Isotron de coax kabel 10 x om een spoel heen gelegd doorsnee 10 cm om de straling terug wat te dempen. Dit geeft toch enige verbetering. De veldsterkte meter laat nu meer afstraling zien vanaf de boven kant van de antenne. De spoel is beter getuned op de zendfrequentie 14.15 Mhz. Ergens in het midden van de 20 mtr band. Het blijft een gevoelig geheel dat wel. De bandbreedte is ook klein ongeveer 150 Khz. Maar uiteindelijk toch vanmorgen Finland en Bulgarije gehaald. En dat voor zo een kleine antenne vind ik prima. Het gaat mij erom dat het zelfbouw is met minimale middelen.
« Last Edit: 20 October 2018, 17:24:24 by PD1PWR » Logged
Pages: [1]
  Print  

Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!