de PI4RAZ website

Home arrow Laatste nieuws arrow Nieuws archief arrow MP1DXMAX "Super antenne"

Apr 24, 2017 at 02:14 PM
Home
Laatste nieuws
Agenda
Over PI4RAZ
Technische artikelen
FAQs
News Feeds
Advanced Search
PI4RAZ Forum
PI4RAZ Logbook
Foto album
Ham Info
QSL kaartenbak
DX-cluster
JOTA cluster
Live Stream
MUF map
Tropo voorspelling
Agentschap Telecom
VERON
VRZA
Zoetermeer Award
Overig
Administrator
Blog
Contact Us
Links
Laatste Forum Topics
Login Form
Welcome, Guest. Please login or register.
24 April 2017, 13:14:16
Username: Password:

Forgot your password?
Banner
   Zonne  Rontgenstraling:     X-ray Status    Zonne Geomagnetisme:     Solar Geomagnetic Status
MP1DXMAX "Super antenne" Print E-mail
User Rating: / 0
PoorBest 
Geschreven door Administrator   
Feb 28, 2017 at 11:58 AM

Een andere flut antenneOH8STN maakte me attent op de MP1DXMAX superantenne: de MP1DXMAX is een ultra portable HF/VHF antennesysteem dat zeer compact is en snel op te zetten.

De antenne biedt je alle HF banden van 80-6m (6m is formeel VHF, maar vooruit...) inclusief WARC, en hij kan gelijktijdig door middel van een duplexer op 2m gebruikt worden. Meer informatie vind je op de Superantenna website . Het hele ding is momenteel voor $400 (en dat zijn tegenwoordig Euro's omdat de wisselkoers vrijwel 1:1 is) inclusief verzendkosten te verkrijgen bij Amazon.com . OH8STN toont in een video het ding in de praktijk:

Video:

Mijn mening: Leuk, maar kansloos. De video toont een toepassing van de antenne met WSPR waarbij 2W output gebruikt wordt. Dank je de koekoek. Daarmee lukt het me zonder antenne ook nog wel om een verbinding te maken. Gert PE0MGB gebruikt gewoon een datapoot van zijn Raspberry met daar nog een verzwakker achter, en dan heb je het over mW's. WSPR is geen maatstaf voor wat betreft de performance van een antenne. Als dat ding werkelijk op alle banden van 80-6m aanpast, vermoed ik een dummyload in die verdikkingen (altijd 1:1 SWR). Nergens op de website vind ik technische specificaties (bandbreedte op de diverse banden, gain in dBd).

Ik heb zelf op vakantie veel met vertikale antennes geëxperimenteerd en neem van mij aan: Je hebt óf een hoop vermogen, óf een hoop antenne nodig om portable ergens gehoord te worden. Maar een flutsprietje met QRP werkt in deze tijden van hoge QRM niet meer. Zelf had ik een spoel aan de onderkant (Base Loaded Coil) met een 3m telecopische antenne, zie dit verhaal . 4x 10m radialen (kan je ook niet op elk hotelterras kwijt) en dan nog was het lang niet al te makkelijk om verbindingen te maken. En dan maak ik nog mijn verbindingen in CW. Aangezien het grootste deel van de natie momenteel geen seinsleutel van een deurkruk kan onderscheiden, zal men meestal in SSB verbindingen willen maken. En dan denk ik niet dat je met zo'n kleine antenne veel kans maakt. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen... :-)

Mijn mening: wonderantennes bestaan niet. Straalt het? Vast wel. Het is nog erg moeilijk een antenne te maken die niet straalt. Maar verwacht geen wonderen, helemaal niet in SSB.

Meningen van lezers
Je moet je aanmelden of registreren om je mening te kunnen geven.

Laatst Gewijzigd ( Mar 28, 2017 at 11:45 AM )

Who's Online
Er zijn 171 gasten online en 1 bekende online
  • PA3EKM
Praatpaal

U moet zich eerst aanmelden voor u berichten kunt plaatsen!
Maak hier een account aan!
Polls
Contesten?

Call mutaties sinds vorige week

Newsflash
PI4RAZDe RAZzies voor de maand April 2017 is uit! Met deze maand: - Varicap meter - Opa Vonk: Coax kabels - Morse decoder met Arduino - Afdelingsnieuws. Je kunt 'm downloaden van http://www.pi4raz.nl/razzies/

Veel leesplezier!

UPDATE: Ik werd er door de auteur fijntjes op gewezen dat het schema van de decoder ontbrak. Dat is inmiddels toegevoegd. Je kunt de RAZzie opnieuw downloaden voor een complete versie, maar als je toch niet gelijk gaat bouwen verschijnt er in de volgende RAZzie een aanvulling met het schema.

Geef je mening (0 meningen)

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.
Design by Mamboteam.com | Powered by Mambobanner.de